Monday, March 27, 2006

DBP: Makin Berbedak, Makin Hitam

Bak kata pepatah Minangkabau: Makin berbedak, makin hitam.Orang berbedak supaya nampak makin putih, bukan supaya makin hitam. Tetapi itulah yang terjadi kepada Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur semenjak penswastaan organisasi itu.

Kita dijanjikan kononnya penswastaan akan meningkatkan jumlah buku-buku terbitan DBP, tetapi seperti yang pernah dikatakan oleh bekas pengarah penerbitan DBP, Dato' Dr. Anwar Ridhuan, dalam suatu seminar, jumlah judul penerbitan DBP selepas penswastaan menurun daripada 1000 ke 400 judul setahun. Keadaan itu makin parah, apabila Dato' Johan Jaaffar dalam kolumnya, menulis bahawa pada 2004 DBP hanya menerbitkan 265 judul.

Di pesta buku yang sedang berjalan sekarang, bayang-bayang DBP pun tidak kelihatan lagi! Tidak ada satu acara pun yang dikendalikan oleh DBP bagi mempromosi buku-bukunya.

.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(1) Diskusi Kuliah | Permalink

Keluhan Tn. Hj. Pakeer

Syarikat Fajar adalah pengedar novel terbesar sekarang. Tidak ada penerbit novel yang tidak mahu berkenalan dengan beliau.


“Saya susah,” kata Tn. Hj. Pakeer, pemilik Fajar, sewaktu beliau datang ke booth PTS.


“Mengapa, tuan haji?”


“Ada orang tuduh saya pujuk Norhayati Berahim, Fauziah Ashari dan Aina Emir supaya tinggalkan Creative dan Alaf21. Dia orang kata, saya keluarkan duit, tolong mereka cetak novel-novel mereka. Itulah yang bikin saya susah!” Dahinya berkerut-kerut dan kepalanya menggeleng-geleng ke kiri ke kanan.


“Apa sebab dia orang tuduh macam itu? Mesti ada sebab!”


“Ini dulu punya cerita,” katanya.


“Cerita apa?”


“Dulu memang betul.... Saya keluar duit, tolong Ahadiat Akasyah cetak novel-novelnya. Tapi... itu Norhayati Berahim, Fauziah Ashari dan Aina Emir, semua cetak sendiri. Dia orang banyak duit. Dia orang minta saya edar, saya edarlah....”


"Tapi, mengapa tuan haji susah hati?"


"Saya takut Creative dan Alaf21 fikir saya tikam dia orang. Maklumlah saya pun edar novel-novel Creative dan Alaf21. Nanti susah saya mahu cari makan sama dia orang...."



 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(3) Diskusi Kuliah | Permalink

Godam

Dalam pesta buku semalam, saya duduk di meja pelanggan gerai PTS dengan Puan Nursalamah Abdullah, setiausaha Koperasi Buku Malaysia.Datang seorang budiman, lalu duduk.

"Saya mencari buku untuk menambah pengetahuan saya tentang bahasa Melayu," katanya sambil menunjuk ke arah rak kamus-kamus PTS.

"Tesaurus Ainon Mohd. dan Abdullah Hassan itu tidak bagus!" kata budiman itu.

"Apa yang tidak bagus?" tanya Puan Nursalamah.

"Perkataan 'godam' tidak ada di dalamnya," jawab budiman itu.

Saya mengeluarkan buku nota dan mencatatkan rungutan budiman itu. Dia memerhatikan saya menulis.

"Encik hendak tahu? Inilah Puan Ainon Mohd.," kata Puan Norsalamah sambil ketawa.

"Yakah?"

"Ya," kata Puan Nursalamah.

"Kalau macam ini, saya beli tesaurus itu. Minta Puan Ainon tandatangani, boleh?"

"Boleh! Terima kasih."

Lelaki budiman itu pun segera bangun lalu mengambil tesaurus saya dan saya pun menurunkan autograf saya pada buku yang tidak bagus itu!

.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(4) Diskusi Kuliah | Permalink

Sunday, March 26, 2006

4 Novel RM10 pun Tidak Susut

Syarikat Fajar adalah pengedar novel-novel Melayu terbesar di negara ini. Di gerai syarikat itu ada dibuat tawaran jualan habis-habisan bagi novel-novel stok lama.Pada waktu pagi novel-novel Ahadiat Akasyah ditawarkan pada harga RM10 bagi 3 judul, pilih mana suka.


Pada waktu petang tawaran itu dinaikkan kepada RM10 bagi 4 judul, pilih mana suka.


Sehingga jam 5 petang, longgokan novel-novel itu masih tidak susut!


15 tahun lalu Ahadiat Akasyah adalah penulis novel Melayu paling laris, sekaligus paling kaya. Beliau adalah penerbit indie yang amat berjaya dengan menerbitkan karya-karyanya sendiri, lama mendahului langkah serupa yang diambil oleh Norhayati Berahim, Fauziah Ashari, Aina Emir, dan Shamsiah Mohd. Nor.


.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(3) Diskusi Kuliah | Permalink

Gosip Buku Lagi

Ini gosip terhangat di pasaran!Jaga-jaga penerbit indie yang cuba survive dalam pasaran novel cinta. Saudara-saudara bukan hanya terpaksa bersaing 4 penjuru, yakni dengan gergasi Creative dan Alaf21, dengan pemain ikut-ikutan Utusan, Times dan Rythm, dan juga bersaing sama sendiri.Angin sedang bertiup mengatakan penerbit-penerbit indie akan bersaing dengan pemain baru yang tidak disangka-sangka.

KRU Production khabarnya akan melancarkan novel-novel remaja yang dipakej menggunakan nama-nama Erra Fazira, Rosyam Nor, Apek dan lain-lain bintang yang sedang nge-TOP sekarang.

Ertinya, sebagai penerbit indie, saudara bukan hanya mesti berlawan nama penerbit lawan nama penerbit, judul novel lawan sesama judul novel, nama novelis lawan sesama nama novelis. Saudara harus berlawan dengan nama-nama terbesar daripada kalangan selebriti dunia filem dan televisyen.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(1) Diskusi Kuliah | Permalink

Penerbit Paling Kaya

Jauhari sahaja kenal maknikam.Hanya orang buku kenal wajah Tuan Hj. Hishamuddin Yaacob, pemilik saham terbesar Kumpulan Karangkraf, sekaligus penerbit Melayu terkaya di Malaysia.

Puluhan ribu pengunjung gerai-gerai Karangkraf dan Alaf21 semalam tidak tahu bahawasanya lelaki berambut genjur dan sudah beruban putih yang memakai T-Shirt biasa yang sibuk melayan kerenah pelanggannya itu adalah Tn. Hj. Hishamuddin sendiri.

Patutlah anak-anak buahnya amat kuat bekerja dan Karangkraf kaya-raya!

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(0) Diskusi Kuliah | Permalink

95 ribu

Menurut En. Jamil Labak, jumlah pengunjung Pesta Buku pada hari Ahad semalan sahaja, sehingga jam 6 petang adalah lebih 95 ribu orang. Memandangkan waktu itu masih ada pengunjung datang kerana pesta ditutup jam 9 malam, maka ada kemungkinan jumlah itu mungkin mencapai 100 orang.Tahun lalu, jumlah pengunjung tertinggi bagi satu hari adalah 70 ribu.

Encik Jamil Labak adalah Setiausaha IKATAN, nama rasmi persatuan penerbit bumiputera, dan juga penyelaras pesta buku.

.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(3) Diskusi Kuliah | Permalink

Wednesday, March 22, 2006

Mambo di Kuale

Novel grafik "Mambo di Kuale" karya Sdr. Nur Azmi akan dilancarkan pada 29 Mac di Groundfloor PWTC jam 12 tengah hari, sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur.Pelancaran dilakukan oleh Presiden Pekartun, Yang Berbahagia Sdr. Zainal Buang Husein. Untuk previu dan maklumat lebih lanjut, klik ini: www.nurazmiworld.blogspot.com

Mari kita beramai-ramai meraikan "Mambo di Kuale".

Nota: MDK diterbitkan oleh Ameen Serve, penerbit buku hit "Jutawan Senyap". MDK sudah boleh dibeli di MPH.

.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(3) Diskusi Kuliah | Permalink

Iklan Khidmat Masyarakat

Rakan-rakan kita akan ke 3 buah perkampungan Melayu di Kemboja pada 13 April 2006.Kerana tidak mampu, majoriti keluarga Melayu di sana berkongsi satu telekung dan satu kain pelekat sembahyang untuk kegunaan seisi keluarga.

Saudara boleh bersedekah telekung, kain batik, ataupun kain pelekat. Bawa kiriman sedekah saudara itu dan titipkan di booth PTS pada Pesta Buku nanti. Tulis pada bungkusan itu "UNTUK PROJEK MELAYU KAMPUCHEA - Pn. Ainon Mohd."

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(0) Diskusi Kuliah | Permalink

Pesta Buku: Jangan Kecil Hati

Entri ini ditulis untuk semua penulis PTSSepanjang Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur nanti, jika saudara datang ke booth PTS dan staf bertugas tidak kenal bahawa saudara adalah penulis PTS, jangan berkecil hati.

Terus sahaja beritahu salah seorang petugas yang ada, "Saya En. Fulan, penulis buku itu." Tunjukkan buku saudara yang dipamerkan di rak.

Majoriti yang bertugas di booth adalah staf Jabatan Pemasaran dan Khidmat Pelanggan. Jadi tidak hairan saudara mungkin tidak pernah berkenalan dengan mereka. Mereka sangat seronok apabila penulis sudi datang dan turut memeriahkan booth.

SMS editor saudara sebelum datang ke booth. Editor saudara akan cuba berada di booth pada hari itu bagi menerima kunjungan saudara.

.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(2) Diskusi Kuliah | Permalink

Dato’ Johan Jaaffar dan DBP

Ini satu lagi gosip:


Tempoh perkhidmatan pengerusi lembaga pengarah DBP, Tan Sri Kamarul Arifin, katanya sudah tamat dan belum diperpanjangkan sehingga hari ini.


Sementara menteri pelajaran masih belum menentukan siapa yang bakal menjadi pengerusi baru, timbalan pengerusi, yakni Dato' Johan Jaaffar, memangku tugas-tugas itu.


Dalam kolum beliau di Berita Minggu minggu lalu, Dato' Johan menyebut bahawa sepanjang tahun 2004 DBP hanya berjaya menerbitkan 265 judul buku sahaja.


Seingat kita, semasa Dato' JJ masih bertugas di DBP dahulu, yakni sebelum penswastaan DBP-Dawama, DBP menerbitkan sekitar 1000 judul setahun!


Suatu ayat menarik dalam kolum Dato JJ itu, beliau merayu kepada penerbit-penerbit kecil supaya, "Jangan tinggalkan DBP sendirian...."


Kepada Dato' JJ, kita hendak bertanya: Siapa tinggalkan siapa? (baca, "Siapa membeloti siapa?")


.


 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(3) Diskusi Kuliah | Permalink

Tuesday, March 21, 2006

MPH dan Buku Melayu

Ini gosip terbaru yang kita dengar:Pihak pengurusan tertinggi rangkaian kedai buku superstore MPH akan meningkatkan lagi sokongan dan dukungannya kepada penerbit-penerbit buku-buku Melayu dengan memperuntukkan 6 halaman khusus berbahasa Melayu dalam setiap edisi majalah rasminya "Quill".

Quill diterbitkan secara berkala untuk ahli-ahli kelab buku MPH bagi mempromosi buku-buku yang dijual di dalam kedai-kedai bukunya. Suatu sumber mengatakan jumlah ahli kelab itu melebihi 50 ribu yang terdiri daripada anggota kelas menengah di bandar-bandar utama negara ini.

Bagaimanakah caranya saudara dapat menjadi ahli kelab buku MPH? Saudara hanya perlu mengisi borang di pejabat dalam kedai buku itu ataupun melalui laman web MPH.

MPH adalah satu-satunya (the one and only) rangkaian kedai buku korporat yang secara konsisten mendukung penulis-penulis tempatan dengan mengadakan pelbagai aktiviti promosi dalam kedai di mana para penulis tempatan dilibatkan secara aktif.

Sebagai penulis, bagimanakah caranya buku-buku saudara dapat dijual dalam rangkaian kedai-kedai MPH? Ada dua cara:

Pertama, penerbit saudara itu hendaklah juga menjadi pembekal kepada MPH, ataupun pengedar saudara hendaklah menjadi pembekal kepada MPH.

Banyak penulis mempunyai buku yang baik tetapi tidak dapat dijual melalui rangkaian MPH disebabkan dua faktor di atas. Jangan terkejut jika buku saudara yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka sekalipun, tidak dijual di MPH! Mari kita tanya DAWAMA, mengapa....

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(1) Diskusi Kuliah | Permalink

Konflik dalam Cerita: Prinsip Surah Yusuf

Berdasarkan analisis surah Yusuf, konflik adalah unsur keindahan dalam sastera Islami. Ertinya, kisah yang indah hendaklah mempunyai unsur konflik di dalamnya. Tanpa konflik, cerita itu tidak dapat mencapai darjah keindahan yang lebih tinggi.

Berapakah jumlah konflik yang meninggalkan kesan optimum dalam sesebuah kisah yang indah? Dalam surah Yusuf terdapat lima konflik iaitu:

1. Konflik antara abang-abang Nabi Yusuf dengan ayah mereka, Nabi Yaakub, disebabkan mereka tidak puas hati dengan layanan yang mereka terima. Nabi Yusuf dan Nabi Bunyamin adalah anak kepada isteri kedua Nabi Yaakub selepas isteri pertamanya meninggal dunia.

2. Konflik antara abang-abang Nabi Yusuf dengan Nabi Yusuf disebabkan mereka cemburu melihat Nabi Yusuf amat dikasihi oleh ayah mereka.

3. Konflik antara Nabi Yusuf dengan Zulaikha disebabkan beliau menolak cinta wanita itu.

4. Konflik antara Nabi Yusuf dengan al-Aziz, suami Zulaikha, yang mengambil langkah menutup rahsia skandal isterinya dengan memenjarakan Nabi Yusuf.

5. Konflik antara Zulaikha dengan sahabat-sahabatnya yang terdiri daripada wanita-wanita Mesir yang mencercanya kerana jatuh cinta kepada hambanya sendiri.


Konflik-konflik dalam surah Yusuf mempunyai ciri-ciri berikut:

1. Konflik yang paling signifikan dalam plot sastera Islami adalan konflik antara watak utama, yakni Nabi Yusuf dengan watak pembantu utama, yakni Zulaikha.

2. Konflik paling signifikan itu adalah antara watak lelaki dengan watak perempuan, yakni antara Nabi Yusuf dengan Siti Zulaikha.

3. Konflik yang paling signifikan adalah konflik antara keimanan seorang lelaki dengan kecintaan seorang perempuan.

4. Konflik yang mencipta kesan keindahan adalah konflik emosional dan psikologis, bukan konflik fizikal seperti pergaduhan dan peperangan.

Bersandarkan surah Yusuf, konflik-konflik yang melibatkan senjata dan perebutan harta serta kuasa, dianggap bukan bahan konflik yang dapat meninggikan mutu keindahan pada karya.




 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(0) Diskusi Kuliah | Permalink

Monday, March 20, 2006

Buku Fikah Paling Mahal

Siapa kata buku-buku agama tidak dapat dijual dengan harga premium? Itu adalah pendapat pihak yang tidak pandai buat duit dengan menjual buku-buku agama!



Sebuah penerbit (PME Sdn. Bhd.) menerbitkan set buku fiqah yang mengajar perkara-perkara seperti cara wuduk dan solat, khusus bagi dijual secara direct selling ke sekolah-sekolah rendah.



Set itu mengandungi 5 buku bergambar saiz A4, dijual ke sekolah-sekolah rendah pada harga RM150.00.



Dijual pada harga yang sama adalah set siri tauhid dan set siri cerita-cerita nabi.






 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(3) Diskusi Kuliah | Permalink

Konflik dalam Surah Yusuf

Berdasarkan analisis surah Yusuf, konflik adalah unsur keindahan dalam sastera Islami. Ertinya, kisah yang indah hendaklah mempunyai unsur konflik di dalamnya. Tanpa konflik, cerita itu tidak dapat mencapai darjah keindahan yang lebih tinggi.


Berapakah jumlah konflik yang meninggalkan kesan optimum dalam sesebuah kisah yang indah? Dalam surah Yusuf terdapat lima konflik iaitu:


1. Konflik antara abang-abang Nabi Yusuf dengan ayah mereka, Nabi Yaakub, disebabkan mereka tidak puas hati dengan layanan yang mereka terima. Nabi Yusuf dan Nabi Bunyamin adalah anak kepada isteri kedua Nabi Yaakub selepas isteri pertamanya meninggal dunia.


2. Konflik antara abang-abang Nabi Yusuf dengan Nabi Yusuf disebabkan mereka cemburu melihat Nabi Yusuf amat dikasihi oleh ayah mereka.


3. Konflik antara Nabi Yusuf dengan Zulaikha disebabkan beliau menolak cinta wanita itu.


4. Konflik antara Nabi Yusuf dengan al-Aziz, suami Zulaikha, yang mengambil langkah menutup rahsia skandal isterinya dengan memenjarakan Nabi Yusuf.


5. Konflik antara Zulaikha dengan sahabat-sahabatnya yang terdiri daripada wanita-wanita Mesir yang mencercanya kerana jatuh cinta kepada hambanya sendiri.



Konflik-konflik dalam surah Yusuf mempunyai ciri-ciri berikut:


1. Konflik yang paling signifikan dalam plot sastera Islami adalan konflik antara watak utama, yakni Nabi Yusuf dengan watak pembantu utama, yakni Zulaikha.


2. Konflik paling signifikan itu adalah antara watak lelaki dengan watak perempuan, yakni antara Nabi Yusuf dengan Siti Zulaikha.


3. Konflik yang paling signifikan adalah konflik antara keimanan seorang lelaki dengan kecintaan seorang perempuan.


4. Konflik yang mencipta kesan keindahan adalah konflik emosional dan psikologis, bukan konflik fizikal seperti pergaduhan dan peperangan.


Bersandarkan surah Yusuf, konflik-konflik yang melibatkan senjata dan perebutan harta serta kuasa, dianggap bukan bahan konflik yang dapat meninggikan mutu keindahan pada karya.







 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(0) Diskusi Kuliah | Permalink

Buku Cerita Paling Mahal

Kita sangka novel “The Missing Peice” oleh Dr. Fatimah Busu yang terbit dalam dua jilid dan berharga RM 120 itu adalah buku cerita paling mahal dalam Bahasa Melayu.



Salah.



Kisah-kisah pelayaran Sinbad yang diterbitkan dalam 7 jilid khusus untuk pasaran sekolah-sekolah rendah dijual pada harga RM245.00!





 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(3) Diskusi Kuliah | Permalink

Sunday, March 19, 2006

Buku dan Kategori Buku

Adakah saudara penulis ataupun penerbit baru? Jika ya, barangkali saudara perlu lebih banyak maklumat bagi memahami beberapa isu yang menjadi hambatan kepada para penulis dan penerbit buku di negara kita.



Salah satu isu itu adalah jenis-jenis kategori buku yang ada dalam minda pihak pengurusan kedai-kedai buku. Susun atur buku-buku dalam kedai buku adalah berdasarkan jenis-jenis kategori buku. Jadi, buku-buku agama ada rak sendiri, buku-buku hobi ada rak sendiri, buku-buku ulang kaji peperiksaan ada rak sendiri.



Katakanlah saudara hendak menerbitkan sebuah buku fiksyen sejarah yang bertajuk “Fatamorgana Si Kitol” ditulis oleh seorang yang bernama Rohaina Raimi, yakni bukan penulis terkenal. Kandungan buku itu menarik dan saudara yakin ia dapat dijual di kedai buku.



Apakah faktor-faktor yang mungkin menggagalkan buku seperti itu dalam pasaran?



Disebabkan buku-buku fiksyen sejarah hampir tidak ada di kedai-kedai buku, petugas yang bertanggungjawab menyusun buku-buku di rak-rak kedai buku itu pun tidak tahu di rak mana buku “Fatamorgana Si Kitol” hendak diletakkannya – di rak novel bersama-sama dengan novel cinta tidak sesuai, di rak buku cerita kanak-kanak tidak sesuai, di rak Malaysiana tidak sesuai, di rak buku agama tidak sesuai....



Isu kategori buku adalah isu penting. Apabila saudara menerbitkan buku yang belum ada kategorinya di kedai buku, akibatnya buku saudara terkonteng-konteng sendirian, terselit-selit antara buku-buku lain yang juga tidak ada kategorinya.



Sebagai penerbit baru, banyak yang kita dapat pelajari daripada Creative dan Alaf21. Creative berjaya mencipta kategori “sastera popular” manakala Alaf21 berjaya mencipta kategori “novel cinta remaja”. Sebelum itu tidak ada rak-rak yang dikhaskan bagi kategori buku sastera pop dan novel cinta remaja.



Sekarang, penerbit-penerbit lain dengan mudah dapat menumpang hasil usaha Creative dan Alaf21 itu. Apabila NB Kara, KakiNovel, KarnaDia, Media Intens, Utusan, Rythm, Times dan lain-lain menerbitan novel, petugas kedai buku dapat terus meletakkan novel-novel itu di rak di mana novel-novel Creative dan Alaf21 diletakkan.



Creative dan Alaf21 berjaya mencipta kategori khas bagi produk mereka dengan cara menerbitkan berpuluh-puluh produk dalam kategori itu. Jumlah yang begitu banyak mendorong pengurusan kedai-kedai buku terpaksa memberikan rak-rak khas bagi novel-novel terbitan mereka.



Apabila produk Creative dan Alaf21 diberi rak-rak khas, hal itu memberikan kesan positif kepada pengunjung kedai-kedai buku yang terpandang pada barisan novel-novel itu, sehingga turut terciptalah kategori 'sastera popular' dan 'novel cinta remaja' dalam minda para pengunjung kedai. Dengan itu barulah produk-produk Creative dan Alaf21 meninggalkan kesan mendalam pada peminat-peminatnya.



Nah! Sekarang kita kembali kepada isu novel fiksyen sejarah. Sebuah buku fiksyen sejarah tidak dapat mencipta kategori khusus bagi dirinya. Kedai-kedai buku tidak akan memperuntukkan rak khusus bagi kategori 'fiksyen sejarah' disebabkan ada sebuah buku baru terbit yang berjudul “Fatamorgana Si Kitol”.



Bak kata pepatah Tamil, “Satu batang pokok getah takkan menjadi sebuah estet.”




 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(1) Diskusi Kuliah | Permalink

Saturday, March 18, 2006

Penerbit Indie, Bermuafakatlah!

Adakah saudara penerbit indie (independent), serupa seperti KakiNovel, NB Kara, KarnaDia, Media Intens, Blue-T dan lain-lain?



Kita ingin memasukkan Creative dalam kategori penerbit indie sebab walaupun Creative sudah relatif besar, tetapi ia tetap sebuah penerbit indie. PTS juga adalah sebuah penerbit indie kerana ia tidak dimiliki oleh syarikat induk korporat seperti halnya Alaf21 yang dimiliki oleh gergasi Kumpulan Karangkraf ataupun Cerdik yang dimiliki oleh Kumpulan Rythm, ataupun Utusan P&D yang dimiliki oleh Kumpulan Utusan.



Kita mengesyorkan supaya para penerbit indie seperti En. Jaafar Taib, En. Rizal Abdullah, Puan Norhayati Ibrahim, Puan Aina Emir, Puan Fauziah Ashari, Dr. Lim Swee Tin, En. Helmy Samad dan Puan Shamsiah Mohd. Nor bekerja seolah-olah suatu 'konsortium' tidak formal.



Sebagai sebuah 'konsortium' para penerbit indie akan mempunyai program penerbitan yang dilaksanakan secara indie tetapi menggunakan strategi yang sepunya. Sebagai contoh, bagi mengisi kekosongan buku kreatif untuk bacaan remaja lelaki, semua penerbit indie masing-masing setuju menerbitkan 5 buah judul sepanjang tahun 2007.



Pusat-pusat sumber sekolah sudah lama menghadapi kekurangan bahan-bahan bacaan untuk pelajar lelaki. Kalau masing-masing penerbit indie bekerja sendiri-sendirian, masing-masing buat hal masing-masing, kita tidak akan dapat membantu perkembangan pendidikan negara ini dengan menerbitkan ratusan judul yang diperlukan oleh sekolah-sekolah rendah dan menengah setiap tahun.



Sebagai langkah permulaan, kita ambil kesempatan sewaktu Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur nanti, kita semua duduk minum kopi bersama-sama, kita saling berkenalan dan bertukar-tukar fikiran mencari jalan bagaimana kita dapat bekerja dengan permuafakatan yang menguntungkan semua pihak.



Barangkali lebih baik kita cipta semacam kelab persahabatan antara sesama kita. Kita sendiri sedia menjadi penggerak kelab ini. Ini hp saya: 0123025971. Ini emel saya: .(JavaScript must be enabled to view this email address).



Bagi saudara yang menyokong syor ini, hubungi saya supaya kita dapat mengaturkan masa dan tempat di mana kita boleh minum kopi bersama-sama. Pada masa-masa lain, bagi mengeratkan lagi tali silaturahim, kita boleh bermain badminton bersama-sama!





 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(2) Diskusi Kuliah | Permalink

Thursday, March 16, 2006

Buku Cerita: Pemikiran Lapuk Malaysia

Berkenaan buku cerita, kita mempunyai mentaliti mundur sekali! Baik sebagai penerbit mahupun sebagai penulis, kita mundur, kita ketinggalan zaman, kita bersalah terhadap remaja!Dunia buku Melayu mahukan karya yang mempunyai peminat seperti komposisi para peminat Tom Clancy dan John Grisham, yang diminati baik oleh remaja awal mahupun dewasa. Karya-karya mereka dibaca oleh kanak-kanak serendah 10 tahun!

Tetapi penulis-penulis Malaysia masih berpegang kepada keyakinan salah, kononnya pembaca remaja adalah pembaca bodoh, yakni lebih bodoh daripada golongan dewasa, oleh itu remaja memerlukan buku-buku yang sesuai dengan kebodohan mereka. (Dengan maaf), mentaliti seperti ini lebih membarah di kalangan para penulis dan editor perempuan.

Dari sudut pandang teori sastera Islam sendiri, tidak ada 'Ini cerita untuk remaja' dan 'Ini cerita untuk dewasa'. Cerita-cerita dalam Quran ditujukan kepada semua peringkat umur. Satu cerita untuk semua. Surah Yusuf ditujukan kepada baik remaja mahupun dewasa. Jadi, pemikiran yang mengatakan bahawa buku cerita untuk remaja lain, buku cerita untuk dewasa lain, adalah ditolak oleh teori sastera Islam mazhab surah Yusuf.

Dua orang penulis fiksyen yang paling banyak dibaca oleh remaja Amerika adalah Tom Clancy dan John Grisham. Hanya karya mereka berdua yang pernah dicetak pertama kali sebanyak 2 juta naskhah.

Walaupun buku-buku Tom Clancy dan John Grisham popular di kalangan pembaca remaja, sebenarnya karya mereka ditulis dan dipakejkan untuk dewasa.

Novel-novel Tom Clancy adalah thriller politik, menceritakan secara detail teknik-teknik perisikan, espionaj, dan sains ketenteraan dalam era Perang Dingin Amerika-Soviet, dengan plot yang sangat kompleks. Banyak novelnya sudah diterbitkan sebagai filem dan computer games yang amat popular. (Kebetulan, selepas peristiwa September 11, beliau muncul dalam suatu program TV lalu memeranjatkan masyarakat Amerika apabila beliau membela Islam.) Beliau adalah lulusan sastera Inggeris.

John Grisham adalah penulis Amerika yang paling laris, mengalahkan Tom Clancy. Beliau menulis novel-novel bidang kepeguaman dan undang-undang dengan segala macam skandal yang berlaku dalam proses perbicaraan kriminal, secara yang amat profesional. Novel-novel beliau sudah diterbitkan sebagai filem. Beliau adalah seorang peguam.

Mari kita bertaubat! Zaman 'Ini buku remaja' dan 'Ini buku dewasa' sudah berakhir. Remaja dan dewasa membaca buku-buku cerita yang sama.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(6) Diskusi Kuliah | Permalink

Cerita: Sudut Pandang Teori Sastera Islam

Berkenaan buku cerita, kita mempunyai mentaliti mundur sekali! Baik sebagai penerbit mahupun sebagai penulis, kita mundur, kita ketinggalan zaman, kita bersalah terhadap remaja!


Dunia buku Melayu mahukan karya yang mempunyai peminat seperti peminat-peminat Tom Clancy dan John Grisham, yang diminati baik oleh remaja awal mahupun dewasa. Karya mereka dibaca oleh kanak-kanak serendah 10 tahun!


Tetapi penulis-penulis Malaysia masih berpegang kepada keyakinan salah, kononnya pembaca remaja adalah pembaca bodoh, oleh itu mereka memerlukan buku-buku yang sesuai dengan kebodohan mereka. (Dengan maaf), mentaliti seperti ini lebih membarah di kalangan penulis dan editor perempuan.


Dari sudut pandang teori sastera Islam sendiri, tidak ada 'Ini cerita untuk remaja' dan 'Ini cerita untuk dewasa'. Cerita-cerita dalam Quran ditujukan kepada semua peringkat umur. Satu cerita untuk semua.


Surah yusuf ditujukan baik kepada remaja mahupun dewasa. Jadi, pemikiran yang mengatakan bahawa buku cerita untuk remaja lain, buku cerita untuk dewasa lain, adalah ditolak oleh teori sastera Islam mazhab surah Yusuf.


Dua orang penulis fiksyen yang paling banyak dibaca oleh remaja Amerika adalah Tom Clancy dan John Grisham. Hanya karya mereka berdua yang pernah dicetak pertama kali sebanyak 2 juta naskhah.


Walaupun buku-buku Tom Clancy dan John Grisham popular di kalangan pembaca remaja, sebenarnya karya mereka ditulis dan dipakejkan untuk dewasa.


Novel-novel Tom Clancy adalah thriller politik, menceritakan secara detail teknik-teknik perisikan, espionaj, dan sains ketenteraan dalam era Perang Dingin Amerika-Soviet, dengan plot yang sangat kompleks. Banyak novelnya sudah diterbitkan sebagai filem dan computer games yang amat popular. (Kebetulan, selepas peristiwa September 11, beliau muncul dalam suatu program TV lalu memeranjatkan masyarakat Amerika apabila beliau membela Islam.) Beliau adalah lulusan sastera Inggeris.


John Grisham adalah penulis Amerika yang paling laris, mengalahkan Tom Clancy. Beliau menulis novel-novel bidang kepeguaman dan undang-undang dengan segala macam skandal yang berlaku dalam proses perbicaraan kriminal, secara yang amat profesional. Novel-novel beliau sudah diterbitkan sebagai filem. Beliau adalah seorang peguam.


Mari kita bertaubat! Zaman 'Ini buku remaja' dan 'Ini buku dewasa' sudah berakhir. Remaja dan dewasa membaca buku-buku cerita yang sama.





 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(1) Diskusi Kuliah | Permalink

Wednesday, March 15, 2006

Dasar Editorial

Apabila saudara membuka syarikat penerbitan, saudara perlu menetapkan dasar-dasar editorial yang akan diamalkan oleh semua staf jabatan penerbitan. Dasar itu perlu dituliskan, perlu terangkan dan perlu dilaksanakan.



Dasar editorial memudahkan kerja-kerja para editor saudara menerima, meminda ataupun menolak manuskrip yang dihantar oleh penulis.



Bagi membolehkan saudara merangka dasar editorial bagi syarikat saudara, jawab pertanyaan berikut:




  1. Dasar kandungan terbitan: Apakah jenis-jenis isi kandungan yang saudara akan terbitkan dan tidak akan terbitkan? Sebagai contoh, adakah saudara akan menerbitkan novel cinta sahaja? Kalau ya, dasar ini akan menetapkan dengan lebih terperinci kriteria teknikal dan moral novel-novel itu. Sebagai contoh PTS FORTUNA menerbitkan karya kreatif, tetapi yang mematuhi teori sastera Islami aliran surah Yusuf sahaja.






  1. Dasar kategori fizikal buku: Apakah kategori penerbitan yang saudara akan terbitkan dan tidak akan terbitkan? Adakah saudara akan menerbitkan buku kulit lembut dan hitam-putih sahaja, ataupun saudara akan menerbitkan buku-buku empat warna, dan edisi mewah kulit tebal juga.






  1. Dasar pembaca sasaran: Adakah saudara akan menerbitkan buku-buku untuk bacaan wanita 18 tahun ke atas sahaja? Sebagai contoh PTS ONE hanya menerbitkan buku-buku untuk bacaan awal remaja, yakni lepas akil baligh, antara 9 hingga 15 tahun.






  1. Dasar bahasa: Adakah saudara akan menerbitkan buku dalam Bahasa Melayu sahaja? Dasar ini membolehkan saudara merangka buku panduan stail gaya bahasa in-house yang menjadi pegangan semua staf editorial.






  1. Dasar medium: Adakah saudara akan menerbitkan buku foto, buku bergambar, buku grafik, komik, CD, kaset, e-book dan seumpamanya?






  1. Dasar bisnes buku: Adakah saudara akan menerbitkan buku untuk jualan di kedai-kedai buku sahaja? Ataukah saudara akan menerbitkan buku-buku kontrak kerajaan sahaja? Ataukah saudara akan menerbitkan buku-buku untuk direct-marketing ke sekolah-sekolah sahaja. Sebagai contoh, PTS hanya menerbitkan buku-buku yang sesuai dijual di kedai-kedai buku, yakni dengan andaian buku-buku yang sesuai dijual di kedai buku juga sesuai dibeli oleh kerajaan untuk dibekalkan ke perpustakaan awam dan sekolah.





Dasar editorial membolehkan para petugas di syarikat saudara tahu dengan jelas manuskrip yang bagaimana yang mereka harus cari, golongan mana yang layak menulisnya, bagaimana menghasilkan buku-buku itu dengan rupa wajah yang menarik pembeli target, dan bagaimana memasarkannya dengan berkesan.



Banyak penerbit baru tidak merangka dengan jelas dasar editorial mereka, akibatnya mereka main tangkap muat apa buku yang diterbitkan. Ini adalah resipi menempah kegagalan dalam dunia bisnes buku.




 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(2) Diskusi Kuliah | Permalink

Apa dalam daVinci Code

Novel fiksyen sejarah karya Dan Brown "daVinci Code" menjadi bestseller antarabangsa disebabkan pengarang itu mengemukakan suatu teori yang menggemparkan masyarakat Kristian.Dan Brown mengatakan dalam lukisan Leonardo da Vinci yang bertajuk The Last Supper, terdapat bukti-bukti bahawa sebenarnya Jesus berkahwin dengan seorang pelacur yang bernama Maria Magdalena.

Novel ini mengemukakan banyak perkara yang didakwa oleh Dan Brown sebagai bukti-bukti bagi memperkukuhkan teorinya itu.

Pihak berkuasa gereja Katholik sudah mengeluarkan kenyataan rasmi menolak isi kandungan novel Dan Brown. Malah Dan Brown sedang menghadapi saman mahkamah yang bernilai puluhan juta dolar atas apa yang ditulisnya itu.

Novel Dan Brown itu sudah diterjemahkan di Indonesia oleh penerbit PT Robani dan mendapat sambutan hangat. Edisi terjemahan itu sudah ada yang mengimpot dan menjualnya di Malaysia.

Kita bertanya, apakah hukumnya menyebarkan sebuah buku yang mengandungi ayat-ayat yang memfitnah dan menghina suatu nama 'Jesus' yang ada perkaitan rapat dengan seorang nabi dalam Islam, iaitu Nabi Isa alaihissalam.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(2) Diskusi Kuliah | Permalink

Ayat Ayat Cinta

Semasa di Pesta Buku Islam Jakarta, kita sempat membeli novel cinta Islami Ayat Ayat Cinta. Novel itu diulangcetak 11 kali dalam tempoh 15 bulan. Menurut suatu sumber AAC sudah terjual lebih 300 ribu naskhah.


Rekod jualan AAC mengatasi jualan Harry Potter dan Dan Brown di Indonesia. Ini membuktikan karya tempatan dapat mengatasi populariti karya international bestseller! Gosip di Kuala Lumpur mengatakan DaVinci Code sudah terjual hampir 100 ribu naskhah.


ACC adalah karya Habiburrahman el Shirazy, seorang ustaz yang bersekolah pondok sebelum melanjutkan pelajaran ke al-Azhar.


Novel ini ditulis menggunakan bahasa Indonesia Tinggi, sebagaimana gaya bahasa Hamka, Abdoel Moeis, Sutan Takdir Alisjahbana, dan Marah Roesli.


.


 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(2) Diskusi Kuliah | Permalink

Tuesday, March 14, 2006

Jakarta: Novel Cinta

Dalam pesta buku Islam Jakarta minggu lalu, kita mendapat kesan, novel-novel cinta seperti terbitan Alaf21 yang sedang popular sekarang di Malaysia, rupa-rupanya sudah menjadi sesuatu yang passe di Indonesia.



“Itu sepuluh tahun lalu,” kata seorang pengurus di Mizan Group.



Di pameran itu kita menyaksikan himpunan novel-novel cinta Islami dikerumuni gadis-gadis sekolah belasan tahun.



“Apa bezanya antara novel-novel cinta lama dengan yang ini?” kita bertanya, sambil memegang sebuah novel berjudul “Pilihlah Aku Jadi Istrimu”.



“Novel-novel cinta Islami mendorong remaja supaya memikirkan perkahwinan, bukan memikirkan percintaan,” katanya. “Islam menolak budaya bercinta dan berasmara,” katanya lagi.




 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(2) Diskusi Kuliah | Permalink

Subjek dalam Dialog: Prinsip Surah Yusuf

Dalam surah Yusuf, subjek dalam dialog hanya digunakan dalam ayat permohonan, tidak dalam ayat-ayat lain.



Siapakah subjek dalam dialog? Apabila Ali bercakap kepada Budin, maka Budin adalah subjek.



Contoh subjek dalam dialog:



“Apa khabar, Budin?” kata Ali.


“Baik, Ali,” jawab Budin.



Subjek dalam dialog adalah suatu unsur yang menarik dalam surah Yusuf. Analisis mendapati, subjek dalam dialog hanya digunakan 10 kali. Semuanya digunakan dalam ayat-ayat rayuan dan permohonan yang serius sahaja.



Berikut adalah ayat-ayat dalam surah Yusuf yang menggunakan subjek dalam dialog.



1. “Wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi....” (ayat 4) (Nabi Yusuf bercakap kepada ayahnya meminta ayahnya menerangkan makna mimpinya.)



2. “Wahai anakku, janganlah kamu ceritakan mimpimu itu kepada abang-abangmu....” (ayat 5) (Ayah Nabi Yusuf bercakap kepada Nabi Yusuf meminta supaya Nabi Yusuf merahsiakan mimpinya.)



3. “Wahai ayah kami, mengapakah kamu tidak percaya kepada kami....” (ayat 11) (abang-abang Nabi Yusuf meminta supaya ayah mereka membenarkan mereka membawa Nabi Yusuf ikut pergi bermain-main.)



4. “....Wahai ayah kami, kami dilarang membeli lagi... oleh itu benarkanlah Bunyamin ikut kami....” (ayat 63) (Abang-abang Nabi Yusuf meminta kepada ayah mereka supaya dibenarkan membawa serta Nabi Bunyamin ke Mesir membeli gandum.)



5. “Wahai ayah kami, apakah yang akan kami tuntut selepas ini?...” (ayat 65) (Abang-abang Nabi Yusuf meminta ayah mereka memahami masalah yang bakal mereka hadapi apabila hendak ke Mesir lagi bagi membeli gandum tanpa membawa serta Nabi Bunyamin.



6. “Wahai anak-anakku, janganlah kamu masuk ikut satu pintu....” (ayat 67) (Nabi Yaakub meminta abang-abang Nabi Yusuf supaya sekali ini mendengar pesanannya.)



7. “Wahai pembesar, anak ini mempunyai ayah yang sangat tua...” (ayat 78) (Abang-abang Nabi Yusuf meminta supaya Nabi Bunyamin tidak ditahan di Mesir.)



8. “Wahai ayah kami, sesungguhnya anakmu (Bunyamin) telah mencuri....” (ayat 81) (Abang-abang Nabi Yusuf meminta supaya Nabi Yaakub percaya pada apa yang mereka katakan.”



9. “Wahai anak-anakku, pergilah cari Yusuf....” (ayat 87) (Nabi Yaakub meminta abang-abang Nabi Yusuf pergi semula ke Mesir dan mencari Nabi Yusuf.)



10. “Wahai pembesar, kami dan keluarga kami ditimpa kelaparan....” (ayat 88) (Abang-abang Nabi Yusuf meminta kepada Wazir Mesir supaya mereka dibenarkan membeli makanan.)



Contoh subjek dalam dialog yang tidak betul penggunaannya menurut prinsip dalam surah Yusuf adalah:



“Baik, tuan,” kata Makcik Limah. (SALAH)


“Baiklah, bang,” kata isterinya. (SALAH)


“Boleh, mak,” jawab Adam. (SALAH)


“Belum, ayah,” jawab Hindon. (SALAH)


“Betulkah, Kak Long?” tanya Mamat. (SALAH)


“Terima kasih, cikgu,” kata Ifan. (SALAH)


“Terima kasih, encik,” kata Imam Hamid. (SALAH)


“Asalamualikum, Budin,” Haji Leman memberi salam. (SALAH)


“Kamu hendak ke mana, Lijah?” Pak Ngah Malek bertanya. (SALAH)


“Makcik, siapa nama suami makcik?” pegawai polis itu bertanya. (SALAH)


“Abang, tolong belikan bawang kecil setengah kilo,” pesan isteri Bang Sudin. (SALAH)


“Pak Haji, sila masuk,” kata ayah Hamdan. (SALAH)


“Ampun, tuanku,” kata Hang Tuah.


“Tuan Puteri, marilah kita pergi bermain-main,” kata Mak Inang. (SALAH)


“Tuan Hamba, apakah hajat tuan hamba datang ke mari,” Puteri Mas Tempawan bertanya. (SALAH)


“Tuanku, patik akan pergi ke Inderapura besok pagi,” kata Megat Buluh Betung. (SALAH)



Mengapakah dalam surah Yusuf, subjek dalam diolog hanya digunakan dalam ayat-ayat permohonan, Tuhanlah yang lebih mengetahui.





 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(0) Diskusi Kuliah | Permalink

Monday, March 13, 2006

Pesta Buku Islam Jakarta

Kita baru malam tadi tiba dari Jakarta kerana mengunjungi Pesta Buku Islam Indonesia dan sekaligus ke Bandung bagi mengetahui perkembangan terbaru buku-buku PTS yang bakal diterbitkan semula di Indonesia. Bagi pesta ini PTS menghantar 6 orang pegawainya, dan syukur, kita dapat mencapai semua tujuan penghantaran itu.



Pesta Buku Islam ini lebih kecil daripada Pesta Buku Jakarta kerana hanya penerbit yang mengadi anggota persatuan penerbit buku-buku agama sahaja yang ikut serta dalam pesta ini. Oleh itu PT Gramedia, iaitu penerbit terbesar di Indonesia tidak ikut serta meskipun ia menerbitkan buku-buku agama Islam. PT Gramedia tidak menjadi anggota persatuan disebabkan ia adalah penerbit milik kepentingan Katholik.



Penerbit buku-buku agama terbesar di Indonesia adalah Mizan Group. Ia menerbitkan buku-buku agama bagi semua peringkat umur dan semua peringkat pendidikan.



Selama dua hari kami menghabiskan waktu di pesta buku itu inilah kesan kami rasai:




  1. Disebabkan tema pesta itu terhad pada buku-buku agama Islam sahaja, kita mendapat gambaran yang jelas tentang siapa pemain-pemain utama sektor itu dan jenis produk masing-masing. Ini memudahkan kita mendapatkan maklumat yang betul.






  1. Kecepatan negara itu menterjemahkan buku-buku agama yang terbaru di pasaran, baik dari negara-negara Arab mahupun Eropah dan Amerika, baik buku-buku yang ditulis oleh ilmuan Islam mahupun bukan Islam, patut dipuji. Institut Terjemahan Negara Malaysia (TNM) patut berguru kepada penerbit-penerbit Indonesia bagi membongkar rahsia bagaimana dengan modal yang sangat terbatas mereka dapat menterjemahkan dan menerbitkan karya-karya besar.






  1. Seni rekabentuk dan perwajahan buku-buku agama di Indonesia sudah jauh berkembang dibandingkan dengan situasi kita di negara ini. Sebagai contoh, dalam buku-buku bacaan remaja, cerita-cerita tentang biografi sahabat-sahabat Nabi Muhammad disertai ilustrasi wajah sahabat-sahabat itu.






  1. Buku-buku agama popular dapat dijual sehingga melebihi 150 ribu naskhah, khususnya buku-buku yang ditulis oleh tokoh-tokoh dakwah yang popular Indonesia.






  1. Pasaran untuk buku-buku agama konvensional seperti buku-buku koleksi doa dan zikir dalam bentuk mewah kulit tebal sangat besar di negara itu. Ini menggambarkan bahawa golongan berwang di Indonesia banyak membeli dan menggunakan buku-buku kategori itu. (Mereka aktif mengamalkan ibadat berdoa dan berzikir.)




Kita juga nampak dengan semakin jelas keaktifan penerbit yang khusus menerbitkan buku-buku aliran Syiah, daripada buku-buku kecil kepada yang tebal-tebal dan kulit keras. Tidak kurang aktif adalah penerbitan buku-buku aliran liberal.





 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(3) Diskusi Kuliah | Permalink

Thursday, March 09, 2006

Dan Brown Indonesia Masuk Malaysia

Ini berita terbaru!


Sebuah rangkaian kedai buku terkenal mengambil langkah menjual novel Dan Brown "DaVinci Code" yang diterjemahkan dan diterbitkan di Indonesia.


"Laku! No Problem!" kata pengurus pemasaran rangkaian itu.


"Siapa yang membelinya?" kita bertanya.


"Majoriti, lelaki. Profesional Melayu. Ada juga perempuan. Juga profesional Melayu," jawabnya.


 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(7) Diskusi Kuliah | Permalink

Mr Law dan Buku Melayu

Mr Law adalah seorang pengarah urusan salah satu daripada 2 penerbit Cina terbesar di Malaysia dalam sektor buku sekolah.



Beginilah pandangan beliau: Pada tahun-tahun 60-an, semasa bahasa Inggeris masih dijadikan bahasa pengantar sekolah, tidak ada penerbit tempatan, baik orang Melayu ataupun Cina.



Yang ada waktu itu adalah cawangan-cawangan penerbit dari Britain, Oxford, McMillan, Heineman. Negara kita mengimpot buku-buku yang diterbitkan dan dicetak di Britain. Begitulah cara negara kita menyumbang kepada kekayaan ekonomi Inggeris.



Penulis-penulis tempatan pun tidak ada waktu itu sebab mereka tidak dapat melawan kualiti bahasa Inggeris penulis-penulis bangsa Inggeris.



Apabila pada zaman Tun Razak Bahasa Melayu mula menjadi bahasa pengantar, barulah timbul penerbit-penebit tempatan sebab syarikat-syarikat Inggeris itu tidak tahu Bahasa Melayu. Barulah timbul penulis-penulis buku teks di kalangan rakyat negara ini.



Menurut Mr. Law, dasar bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar sains dan matematik sekarang adalah ancaman luar paling serius kepada industri penerbitan dalam negara ini. Dengan dasar ini kita mempersilakan penerbit-penerbit luar negara datang bagi menguasai semula industri penerbitan kita seperti keadaannya pada tahun-tahun 60-an dahulu.




 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(10) Diskusi Kuliah | Permalink

Wednesday, March 08, 2006

Budak Kecil lawan Budak Besar

Dunia industri buku Melayu sekarang mempunyai 7 penerbit kreatif yang dimiliki oleh nama-nama individu:NB Kara - milik Norhayati Berahim
Media Intens - milik Fauziah Ashaari
Karyadia - milik Aina Emir
Citra Kurnia - milik Lim Swee Tin
Khalysa - milik Shamsiah Mohd. Nor
KakiNovel - milik Rizal Abdullah
Wira Bukit - milik Helmy Samad

Gosip mengatakan seorang lagi penulis novel cinta yang terkenal akan menceburkan diri menjadi penerbit karyanya sendiri dan karya penulis-penulis lain.

Penerbit-penerbit itu adalah budak-budak kecil yang harus bersaing dengan 2 budak besar utama iaitu Creative dan Alaf21.

Salah satu falasi (kesilapan pada cara berfikir) budak-budak kecil yang masuk ke dalam pasaran yang sudah didominasi oleh satu ataupun dua budak besar adalah, mereka menyangka dengan melawan budak-budak besar itu mereka baru dapat survive.

Falasi itu mendorong budak-budak kecil dihantui oleh budak-budak besar. Dalam serba-serbi yang mereka fikirkan, dalam minda mereka ada bayang-bayang budak besar. Hendak buat novel macam Creative dan Alaf21. Kalau tidak hendak pun, tidak hendak buat macam novel Creative dan Alaf21!

Realiti dalam dunia bisnes adalah, survival budak-budak kecil tidak ada kaitannya dengan kejatuhan budak-budak besar. Tidak ada jaminan kalau budak besar jatuh, budak-budak kecil boleh naik!

Logik dunia bisnes bukan serupa dengan logik perlawanan bola - kalau satu pihak kalah, pihak yang satu lagi automatik menang.

Dulu ada orang berfikir, disebabkan adanya DBP, penerbit-penerbit kecil susah hendak naik sebab semua penulis yang bagus-agus menjadikan DBP pilihan pertama mereka. Akibatnya, kata mereka, penerbit-penerbit kecil hanya mendapat manuskrip berkualiti rendah, yang sudah ditolak oleh DBP, jadi bagaimana mereka dapat bersaing dengan DBP!

Lalu terdengar gesaan supaya DBP berhenti menerbitkan buku-buku umum, remaja dan kanak-kanak. Kata mereka, buku-buku jenis itu sudah dapat diterbitkan oleh penerbit-penerbit swasta. Mereka yakin dengan cara itu penulis-penulis buku-buku umum, remaja dan kanak-kanak yang bagus-bagus itu akan menghantar manuskrip mereka kepada penerbit-penerbit swasta. Dengan itu dapatlah mereka menaikkan bisnes masing-masing.

Maka DBP pun menutup jabatan yang menerbitkan buku-buku umum, remaja dan kanak-kanak! Kononnya supaya DBP hanya menerbitkan buku-buku akademik sahaja kerana itu yang penerbit swasta tidak berdaya melakukannya.

Terbukti, selepas penswastaan DBP, penerbitan DBP jatuh merudum, tetapi kejatuhan DBP itu tidak pula menyebabkan penerbit-penerbit Melayu yang kecil-kecil tiba-tiba naik.

Apa yang kita ada sekarang? Buku akademik terbitan DBP tidak ada. Buku umum, remaja dan kanak-kanak yang kononnya akan dapat diterbitkan oleh penerbit-penerbit kecil itu pun tidak ada. Pengarang-pengarang yang dulu menulis untuk DBP itu juga berhenti menulis!

Menurut gosip, pada saat DBP diswastakan, nilai jualan buku-buku umum, remaja dan kanak-kanak DBP tahun itu adalah RM28 juta! Saat ini, setiap tahun, berapakah royalti yang diterima oleh DBP daripada DAWAMA?

Penerbit-penerbit kecil dapat belajar daripada Creative dan Alaf21. Kenaikan Creative dan Alaf21 tidak ada kaitannya dengan kejatuhan DBP. Kedua-dua penerbit itu naik sewaktu DBP masih besar, masih menerbitkan sekitar 1000 judul setahun. Kedua-duanya menawarkan produk-produk yang tidak ditawarkan oleh DBP.

Jangan jadikan Creative dan Alaf21 hantu bisnes saudara. Survival saudara, sebagai budak-budak kecil, bergantung kepada keupayaan saudara menerbitkan bahan-bahan bacaan alternatif yang bermutu dan lain daripada apa yang ditawarkan oleh Creative dan Alaf21. Jangan terperangkap dalam pasir jerlus logik Creative dan Alaf21. Saudara perlu mencipta logik sendiri.

Sebagaimana pesan Nabi Yaakub kepada anak-anaknya yang akan pergi ke Kota Mesir, "Masuklah ikut pintu-pintu lain..."

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(2) Diskusi Kuliah | Permalink

Kelas Menengah Melayu dan Kedai Buku

Kedai-kedai buku rangkaian mempunyai kelab ahli sebagai salah satu cara mereka mempromosi buku-buku yang mereka jual. Beberapa kali setahun mereka menerbitkan majalah kelab yang dihantar kepada ahli-ahli mereka.Ahli-ahli kelab buku ini terdiri daripada golongan kelas menengah bandar-bandar utama. Tidak semua orang yang masuk ke kedai buku mendaftar sebagai ahli kelab. Sebagai contoh, pembeli novel cinta rata-rata tidak menjadi ahli kelab buku.

Individu-individu yang menjadi ahli kelab adalah mereka yang terpelajar, profesional dan mempunyai latar belakang ekonomi yang kukuh.

Sebuah rangkaian kedai buku utama negara ini mempunyai lebih 50 ribu ahli kelab. Sekitar 10 ribu adalah ahli Melayu, dan jumlah ini semakin bertambah.

Saudara sebagai penulis dapat melihat jumlah 10 ribu ini sebagai peluang menghasilkan buku-buku yang diperlukan oleh kelompok kelas menengah Melayu yang menjadi ahli kelab buku seperti itu. Inilah yang dilakukan oleh sebuah penerbit antarabangsa, yang akan menerbitkan novel Geisha versi Melayu.

Gosip-gosip yang kita dengar mengatakan Geisha yang masih lagi dalam proses penerbitan itu sudah pun menerima pesanan awal sekitar 5 ribu naskhah daripada rangkaian kedai-kedai buku utama di Lembah Kelang sahaja.

Satu lagi novel yang diminta supaya diterbitkan versi Melayunya adalah DaVinci Code oleh Dan Brown. Sebuah rangkaian kedai buku berani mengambil 2 ribu naskhah jika novel itu dapat diterbitkan dalam Bahasa Melayu.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(1) Diskusi Kuliah | Permalink

Tuesday, March 07, 2006

Dialog dalam Surah Yusuf

Dalam buku-buku panduan menulis novel yang ditulis berdasarkan teori-teori ciptaan manusia, salah satu perkara yang tidak diterangkan adalah panduan menulis dialog. Ini berbeza dengan teori novel Islami berdasarkan mazhab surah Yusuf.



Surah Yusuf terdiri daripada 111 ayat. Daripada jumlah itu 86 ayat adalah ayat dialog, iaitu sekitar 74 peratus. Kisah Nabi Yusuf itu sendiri dibuka dengan menggunakan ayat dialog.



Pada keseluruhannya, dalam 86 ayat dialog itu terdapat 91 potong dialog sebab dalam satu (1) ayat mungkin terdapat dua (2) potong dialog, sebagai contoh dalam ayat 90 terdapat dialog: Kata abang-abang Nabi Yusuf, “Engkau ini Yusufkah?” Jawab Nabi Yusuf, “Ya, saya Yusuf, dan ini abang saya (Bunyamin).”



Disebabkan dialog menjadi alat utama menyampaikan cerita, maka analisis dialog-dialog dalam surah Yusuf menjadi topik penting bagi teori novel Islami.


Salah satu analisis itu adalah hitung kata dalam ayat dialog. Dua jenis hitung kata yang paling asas adalah:





  1. Hitung jumlah ayat dalam sesuatu dialog.




  2. Hitung jumlah perkataan dalam dialog.





Dari sudut jumlah ayat, dialog yang paling pendek dalam surah Yusuf adalah 1 ayat, manakala dialog yang paling panjang terdiri daripada 5 ayat. Berikut adalah pembahagiannya:



Dialog yang terdiri daripada 1 ayat = jumlah 46 (yakni 50%!)


Dialog yang terdiri daripada 2 ayat = jumlah 31


Dialog yang terdiri daripada 3 ayat = jumlah 9


Dialog yang terdiri daripada 4 ayat = jumlah 4


Dialog yang terdiri daripada 5 ayat = jumlah 1 (surah Yusuf, ayat 100, iaitu dialog Nabi Yusuf yang menutup ceritanya.)



Jelaslah, sudut pandang teori sastera Islam mazhab surah Yusuf menganggap penggunaan banyak dialog yang panjang-panjang adalah unsur kecacatan pada keindahan gaya bahasa. Analisis ini memberikan panduan bahawa dalam seluruh novel Islami, 50% dialog hendaklah jenis dalam 1 dialog hanya ada 1 ayat sahaja.



Demikian juga penggunaan banyak ayat dialog yang panjang-panjang adalah unsur kecacatan, bukan unsur keindahan. Purata ayat dialog dalam surah Yusuf terdiri kurang daripada 10 perkataan.



Mengapakah 50% dialog dalam sebuah kisah yang indah itu terdiri daripada dialog satu ayat? Tuhanlah yang lebih mengetahui.





 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(1) Diskusi Kuliah | Permalink

Monday, March 06, 2006

Jumlah Cetakan dan Strategi Promosi

Salah satu strategi promosi yang dahulu digunakan oleh penerbit muzik, iaitu strategi menguar-uarkan jumlah unit CD dan kaset yang terjual, kini strategi itu sudah mula ditiru oleh penerbit buku.



Barangkali saudara perasan, kolum hiburan dalam akhbar-akhbar Melayu dan majalah-majalah hiburan Melayu, kerap menyiarkan sudah berapa ratus ribu, ataupun puluh ribu unit kaset dan CD penyanyi popular seperti Mawi dan Siti Nurhaliza dicetak dan dijual.



Gosip-gosip mengatakan jumlah yang diuar-uarkan oleh penerbit CD dan kaset muzik itu tidak tepat. Angka jualan itu dibesar-besarkan. Kalau laku 50 ribu, dikatakan laku 150 ribu. Ia adalah trik yang digunakan dalam kempen jualan semata-mata bagi melariskan lagi CD dan kaset artis-artis itu.




TETAPI jumlah 100 ataupun 200 ribu itu ditulis oleh wartawan dengan tidak menyebutkan sumber maklumatnya, yakni kita tidak diberitahu maklumat itu datang daripada mulut siapa.



Mengapakah wartawan-wartawan hiburan tidak menulis dari mana mereka mendapat statistik tersebut? Bukankah akan bertambah tinggi kredibiliti berita itu apabila disebutkan bahawa angka itu diperoleh daripada GM syarikat itu sendiri, misalnya.



SEBAB pihak syarikat penerbit muzik sudah memberitahu wartawan supaya jangan sekali-kali memetik mana-mana nama pegawai syarikat berkenaan sebagai pihak yang memberi statistik itu. Itu sebabnya dalam berita-berita yang disiarkan itu tidak disebut sumber rujukan angka itu!



Mengapa tidak boleh? Sebab jumlah angka jualan CD, kaset ataupun buku adalah RAHSIA perniagaan syarikat dan RAHSIA harta kekayaan artis dan penulis. Ya, rahsia!



Jika angka itu dibocorkan oleh wartawan, itu urusan wartawan dan akhbarnya, bukan urusan syarikat penerbit. Pandai-pandai si wartawanlah mencari bahan berita. Membocorkan rahsia syarikat lain bukan kesalahan. Yang salah adalah membocorkan rahsia perniagaan syarikat sendiri.



Etika bisnes yang menjadi pegangan penerbit buku dan penerbit muzik mempunyai persamaan dalam kes rekod jualan penyanyi dan pengarang. Mana-mana pegawai syarikat yang membocorkan rahsia perniagaan syarikatnya dan rahsia pendapatan artis dan penulisnya adalah dianggap sudah melakukan kesalahan yang serius.



Sebagai penulis, maklumat tentang jualan karya saudara adalah rahsia peribadi saudara. Hanya saudara satu orang, dan pegawai Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) yang berhak tahu berapa sebenarnya nilai jualan buku dan royalti yang saudara terima daripada penerbit saudara. Mana-mana pihak yang hendak mendapatkan maklumat pendapatan saudara daripada penerbit buku-buku saudara, maka dia perlu mendapatkan arahan mahkamah terlebih dahulu!



Jikalau syarikat penerbit muzik tidak boleh memecahkan rahsia statistik jualan CD dan kaset penyanyinya, mengapakah penyanyi seperti Mawi dan Siti Nurhaliza diam sahaja, tidak membantah, sedangkan akibat tersebarnya statistik itu hidup mereka menjadi terganggu. Mereka diburu oleh banyak pihak, bukan hanya diburu LHDN, tetapi segala macam manusia jahat cuba mengambil kesempatan menipu mereka.



Mawi dan Siti Nurhaliza tidak dapat berbuat apa-apa sebab, mereka tidak tahu dari mana wartawan itu mendapat maklumat tersebut. Mereka berdua tidak boleh menuduh syarikat penerbit yang membocorkannya. Maklumat umum dapat diperoleh daripada cakap-cakap pekerja di syarikat pencetak, pengedar, pekedai, pengangkutan, budak setor dan banyak sumber tidak rasmi. Wartawan adalah pakar mengorek maklumat!



Jika saudara hendak menceburkan diri sebagai penerbit buku, jangan sekali-kali membocorkan rahsia kewangan penulis-penulis saudara, walaupun kononnya atas niat baik, iaitu hendak mempromosikan lagi karya penulis-penulis itu, sebab perbuatan itu menyalahi tatacara perniagaan. Gunakan cara-cara promosi lain.



Jika saudara rasa saudara tetap hendak menggunakan strategi itu, saudara wajib mendapatkan persetujuan penulis-penulis berkenaan secara bertulis terlebih dahulu.





 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(2) Diskusi Kuliah | Permalink

Prinsip Menulis Dialog: Teori Surah Yusuf

Dalam buku-buku panduan menulis novel yang ditulis berdasarkan teori-teori ciptaan manusia, salah satu perkara yang tidak diterangkan adalah panduan menulis dialog. Ini berbeza dengan teori novel Islami berdasarkan mazhab surah Yusuf.


Surah Yusuf terdiri daripada 111 ayat. Daripada jumlah itu 86 ayat adalah ayat dialog, iaitu sekitar 74 peratus. Kisah Nabi Yusuf itu sendiri dibuka dengan menggunakan ayat dialog.


Dalam satu (1) ayat mungkin terdapat dua (2) potong dialog, sebagai contoh dalam ayat 90 terdapat dialog: Kata abang-abang Nabi Yusuf, “Engkau ini Yusufkah?” Jawab Nabi Yusuf, “Ya, saya Yusuf, dan ini abang saya (Bunyamin).”


Pada keseluruhannya, daripada 111 ayat surah Yusuf, 86 ayat mengandungi dialog. Dalam 86 ayat itu terdapat 91 potong dialog.


Disebabkan dialog menjadi alat utama menyampaikan cerita, maka analisis dialog-dialog dalam surah Yusuf menjadi topik penting bagi teori novel Islami.


Salah satu analisis itu adalah hitung kata dalam ayat dialog. Dua jenis hitung kata yang paling asas adalah:


  1. Hitung jumlah ayat dalam sesuatu dialog.

  2. Hitung jumlah perkataan dalam dialog.


Dari sudut jumlah ayat, dialog yang paling pendek dalam surah Yusuf adalah 1 ayat, manakala dialog yang paling panjang terdiri daripada 5 ayat. Berikut adalah pembahagiannya:


Dialog yang terdiri daripada 1 ayat = jumlah 46 (bersamaan dengan 50%)

Dialog yang terdiri daripada 2 ayat = jumlah 31

Dialog yang terdiri daripada 3 ayat = jumlah 9

Dialog yang terdiri daripada 4 ayat = jumlah 4

Dialog yang terdiri daripada 5 ayat = jumlah 1 (surah Yusuf, ayat 100, iaitu dialog Nabi Yusuf yang menutup ceritnya.)


Jelaslah, sudut pandang teori sastera Islam mazhab surah Yusuf menganggap penggunaan banyak dialog yang panjang-panjang adalah unsur kecacatan pada keindahan gaya bahasa. Analisis ini memberikan panduan bahawa dalam seluruh novel Islami, 50% dialog hendaklah jenis 1 dialog 1 ayat sahaja.


Demikian juga penggunaan banyak ayat dialog yang panjang-panjang adalah unsur kecacatan, bukan unsur keindahan. Purata ayat dialog dalam surah Yusuf terdiri kurang daripada 10 perkataan.


Tuhan lebih mengetahui.




 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(2) Diskusi Kuliah | Permalink

Sunday, March 05, 2006

Koma dalam Dialog

Entri ini ditujukan kepada mentee-editor dan mentee-penulis SifuPTS.



Salah satu peraturan tanda bacaan yang susah dikuasai oleh editor dan penulis baru adalah penggunaan tanda koma (,) dalam dialog.



Apakah perbezaan makna pada ayat-ayat di bawah?



(a) Mamat bertanya kepada Timah, “Apa khabar Mak Long?”


(b) Mamat bertanya kepada Timah, “Apa khabar, Mak Long?”



Inilah bezanya:



Dalam ayat (a) Timah dan Mak Long adalah 2 individu yang berlainan.


Dalam ayat (b) Timah dan Mak Along itu individu yang sama.



Jadi, gunakan koma supaya makna ayat itu betul sebagaimana yang dimaksudkan!





 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(0) Diskusi Kuliah | Permalink

Saturday, March 04, 2006

RM 150 Ribu untuk Buku Hadiah

Gosip mengatakan pejabat Ketua Menteri Melaka memperuntukkan RM150 ribu kepada syarikat Wira Bukit bagi membekalkan buku-buku karya Sasterawan Negara A. Samad Said. Buku-buku itu dijadikan hadiah kenangan dan cenderamata rasmi dari pejabat KM Melaka itu kepada semua pelawat.SN A. Samad Said adalah anak kelahiran Melaka, tetapi dibesarkan dan dewasa di Singapura.

Patutlah buku-buku A. Samad Said yang diterbitkan oleh Wira Bukit dicetak dengan menggunakan kertas bermutu tinggi, manakala wajah kulit dan layoutnya juga cantik. Rupa-rupanya buku-buku itu dibekalkan ke pejabat KM Melaka, selebihnya baru dijual di kedai.

Sehingga hari ini penerbit Wira Bukit hanya menerbitkan buku-buku sasterawan negara itu sahaja.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(0) Diskusi Kuliah | Permalink

Satu Lagi Penulis Terkenal Menjadi Penerbit

Penulis buku-buku sastera serius mempunyai satu lagi penerbit pilihan. Nama terbaru dalam komuniti penerbit buku-buku novel Melayu adalah Citra Kurnia Enterprise yang beralamat di Sri Kembangan, Selangor.


Penerbit ini belum mempunyai laman web sendiri. Gosip mengatakan Citra Kurnia dimiliki oleh seorang tokoh dunia sastera Melayu. Nampaknya seorang lagi penulis menceburi dunia penerbitan novel Melayu, sebaris dengan Aina Emir, Norhayati Berahim dan Fauziah Ashari.


Citra Kurnia menerbitkan karya Fatimah Busu "The Missing Piece" dalam 2 jilid setebal 1751 halaman (RM60 setiap jilid).


Walaupun TMP menggunakan judul Inggeris, novel cinta ini adalah novel Melayu. Kita sudah membaca TMP. Inilah yang dapat kita katakan - luar luar biasa keberanian Fatimah Busu berterus terang dalam karya agungnya yang ini.


Dapat dibeli dari ujanailmu.com.my


.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(3) Diskusi Kuliah | Permalink

Promosi Buku Sdr dalam Internet

Anjuran kepada semua penulis.
Bantu penerbit saudara mempromosi buku-buku saudara.Ikut apa yang Sifu Fuad Latip lakukan bagi mempromosi buku beliau yang masih dalam proses penerbitan. Buku belum terbit, promosi sudah dilancarkan oleh penulisnya sendiri.

Belajar daripada laman ini www.myorionet.com

.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(0) Diskusi Kuliah | Permalink

Friday, March 03, 2006

Logik Waktu dalam Struktur Ayat-ayat Surah Yusuf

Bagi menerangkan istilah "logik waktu" kita lihat contoh-contoh berikut:


Dalam ayat “Dia memakai stokin, kemudian memakai kasutnya.” terdapat 2 peristiwa, iaitu (P1) = memakai stokin, dan (P2) = memakai kasut.


Ayat di atas dapat juga ditulis begini: (a) “Dia memakai kasut selepas memakai stokin.” ataupun begini: (b) Sebelum memakai kasut, dia memakai stokin.”


Ayat (a) dan (b) ditulis dengan cara yang menyalahi urutan peristiwa sebagaimana ia sebenarnya terjadi dalam dunia sebenar. Peristiwa P1 dan P2 diterbalikkan, di mana peristiwa yang berlaku lebih awal disebut kemudian.


Contoh struktur ayat yang mematuhi logik peristiwa adalah: P1, P2, P3, P4, P5, P6, P7.


Contoh struktur yang tidak mematuhi logik peristiwa adalah: P4, P5, P6, P7, P1, P2, P3.


Dalam surah Yusuf, urutan peristiwa ditulis dengan mematuhi logik waktu. Lihat petikan di bawah:


Kedua-duanya berlari ke pintu, lalu perempuan itu menarik baju Yusuf dari belakang, hingga terkoyak. Apabila tiba di depan pintu, mereka terserempak dengan al-Aziz, lalu kata perempuan itu, “Kekanda, apakah hukuman ke atas orang yang hendak berbuat serong kepada isterimu, melainkan disiksa dengan siksaan yang pedih.” Kata Yusuf, “Dialah yang mengajak saya.” (Yusuf, ayat 25 & 26)


Dalam ayat di atas terdapat 6 peristiwa yang ditulis dengan mematuhi logik waktu:


(P1) Kedua-duanya berlari ke pintu,


(P2) lalu perempuan itu menarik baju Yusuf dari belakang,


(P3) hingga terkoyak.


(P4) Apabila tiba di depan pintu,


(P5) mereka terserempak dengan al-Aziz,


(P5) lalu kata perempuan itu, “Kekanda, apakah hukuman ke atas orang yang hendak berbuat serong kepada isterimu, melainkan disiksa dengan siksaan yang pedih.”


(P6) Kata Yusuf, “Dialah yang mengajak saya.”


Dalam teori sastera ciptaan manusia, terdapat istilah 'flashback'. Teknik flashback ini tidak digunakan dalam surah Yusuf. Ayat-ayat flashback adalah contoh bagaimana logik waktu ditunggang-terbalikkan dalam wacana, di mana urutan peristiwa tidak diceritakan dengan mematuhi urutan kejadian sebenar.


Dalam surah Yusuf, peristiwa yang berlaku awal disebut awal, peristiwa yang berlaku kemudian disebut kemudian. Seluruh plot kisah Nabi Yusuf disampaikan dengan mematuhi logik waktu.


Justeru, dari sudut pandang teori sastera Islam mazhab surah Yusuf, ayat-ayat yang tidak mematuhi logik waktu adalah unsur kecacatan, bukan unsur keindahan. Tuhanlah yang lebih mengetahui.


 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(0) Diskusi Kuliah | Permalink

Surah Yusuf dan Teknik Flashback

Bagi menerangkan istilah "logik waktu" kita lihat contoh-contoh berikut:

Dalam ayat “Dia memakai stokin, kemudian memakai kasutnya.” terdapat 2 peristiwa, iaitu (P1) = memakai stokin, dan (P2) = memakai kasut.

Ayat di atas dapat juga ditulis begini: (a) “Dia memakai kasut selepas memakai stokin.” ataupun begini: (b) Sebelum memakai kasut, dia memakai stokin.”

Ayat (a) dan (b) ditulis dengan cara yang menyalahi urutan peristiwa sebagaimana ia sebenarnya terjadi dalam dunia sebenar. Peristiwa P1 dan P2 diterbalikkan, di mana peristiwa yang berlaku lebih awal disebut kemudian.

Contoh struktur ayat yang mematuhi logik peristiwa adalah: P1, P2, P3, P4, P5, P6, P7.

Contoh struktur yang tidak mematuhi logik peristiwa adalah: P4, P5, P6, P7, P1, P2, P3.

Dalam surah Yusuf, peristiwa ditulis dengan mematuhi logik waktu.

Kedua-duanya berlari ke pintu, lalu perempuan itu menarik baju Yusuf dari belakang, hingga terkoyak. Apabila tiba di depan pintu, mereka terserempak dengan al-Aziz, lalu kata perempuan itu, “Kekanda, apakah hukuman ke atas orang yang hendak berbuat serong kepada isterimu, melainkan disiksa dengan siksaan yang pedih.” Kata Yusuf, “Dialah yang mengajak saya.”

Dalam ayat di atas terdapat 6 peristiwa yang ditulis dengan mematuhi logik waktu:

(P1) Kedua-duanya berlari ke pintu,

(P2) lalu perempuan itu menarik baju Yusuf dari belakang,

(P3) hingga terkoyak.

(P4) Apabila tiba di depan pintu,

(P5) mereka terserempak dengan al-Aziz,

(P5) lalu kata perempuan itu, “Kekanda, apakah hukuman ke atas orang yang hendak berbuat serong kepada isterimu, melainkan disiksa dengan siksaan yang pedih.”

(P6) Kata Yusuf, “Dialah yang mengajak saya.”

Dalam teori sastera ciptaan manusia, terdapat istilah 'flashback'. Teknik flashback ini tidak digunakan dalam surah Yusuf. Ayat-ayat flashback adalah contoh bagaimana logik waktu ditunggang-terbalikkan dalam wacana, di mana urutan peristiwa tidak diceritakan dengan mematuhi urutan kejadian sebenar.

Dalam surah Yusuf, peristiwa yang berlaku awal disebut awal, peristiwa yang berlaku kemudian disebut kemudian. Seluruh plot kisah Nabi Yusuf disampaikan dengan mematuhi logik waktu.

Justeru, dari sudut pandang teori sastera Islam mazhab surah Yusuf, ayat-ayat yang tidak mematuhi logik waktu adalah unsur kecacatan, bukan unsur keindahan. Tuhanlah yang lebih mengetahui.



 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(0) Diskusi Kuliah | Permalink

Jurang Emosi antara Editor dan Penulis

Sekiranya saudara seorang penerbit buku-buku yang banyak dihasilkan oleh penulis perempuan, saudara perlu membantu staf editorial saudara memahirkan diri dalam seni menjalin dan mengekalkan persahabatan dengan penulis-penulis perempuan.



Suatu ironi adalah, hanya disebabkan seseorang editor itu adalah perempuan, adakah dia secara fitrah pandai menjalin dan mengekalkan hubungan profesional sesama perempuan? Belum tentu!



Buku-buku yang banyak ditulis oleh perempuan adalah buku-buku bacaan perempuan, golongan remaja, dan buku kanak-kanak. Jadi, novel-novel cinta termasuk dalam kategori ini.



Salah satu faktor yang menyebabkan seseorang penulis perempuan lari daripada penerbitnya adalah apa yang disebut “jurang emosi”. Faktor jurang emosi adalah lebih penting bagi penulis-penulis perempuan dibandingkan dengan lelaki.



Salah satu ciri psikologi perempuan yang berbeza daripada psikologi lelaki adalah, perempuan meletakkan nilai tinggi ke atas komunikasi interpersonal.



Bagi perempuan, persahabatan dan hubungan baik adalah sumber kepuasan yang sangat bernilai. Itulah sebabnya, bagi perempuan, apabila kualiti hubungan interpersonal rosak, seluruh hubungan ikut rosak, termasuk hubungan profesional dan juga hubungan bisnes.



Bagi penulis perempuan, isu suka ataupun tidak suka kepada seseorang editor itu adalah sangat penting. Mereka tidak mengasingkan antara syarikat dengan petugas syarikat.



Isu jurang emosi adalah faktor utama yang mendorong apa yang sedang kita saksikan sekarang, iaitu fenomena penulis-penulis wanita terkenal lari meninggalkan penerbit mereka hanya disebabkan mereka tidak puas hati dengan hubungan interpersonal dengan editor masing-masing.



Psikologi penulis lelaki dapat membezakan syarikat daripada pekerja syarikat. Faktor inilah yang membolehkan penulis lelaki, meskipun dia membenci editornya, tetapi pada waktu yang sama dia terus menghantar karyanya kepada editor itu kerana dia suka gaya pengurusan syarikat itu. Bagi penulis lelaki, asal sahaja dia mendapat cek-cek royaltinya mengikut jadual, isu emosi tidak penting.



Perempuan tidak!



Penulis perempuan tidak akan berkata, “Saya benci tengok muka editornya, tetapi saya suka syarikatnya, oleh itu saya akan terus setia kepada penerbit itu.”





 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(4) Diskusi Kuliah | Permalink

Novel Cinta Melayu Terbaik

Fatimah Busu adalah novelis perempuan Melayu terbaik dalam sejarah Sastera Melayu moden.


Karya beliau yang terbaru adalah terbitan Citra Kurnia Ent. berjudul "The Missing Piece" dapat dibeli on-line dari ujanailmu.com.my


.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(0) Diskusi Kuliah | Permalink

Thursday, March 02, 2006

MABOPA Bergolak

Pada September 2005, Presiden MABOPA (Malaysian Book Publishers Association) meletakkan jawatan apabila beliau menjual semua saham dalam syarikat miliknya, PELANDUK Publications, bagi menjawat jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif dalam kumpulan MPH.


Gosip terbaru adalah, setiausaha MABOPA, Puan Zainora, yang juga GM Cerdik Publications sudah menghantar surat perletakkan jawatannya.


Anggota MABOPA terdiri daripada penerbit buku Bumiputera dan bukan Bumiputera. Ia sebuah persatuan yang terurus baik dan mempunyai kedudukan kewangan yang amat kuat.


PTS adalah anggota MABOPA. Wakil rasmi PTS dalam persatuan itu adalah En. Arief bin Rahmat, Presiden Kumpulan PTS, dan tugas beliau adalah menjaga aktiviti latihan bagi anggota MABOPA.


Dalam MABOPA, kedudukan PTS adalah sebagai syarikat Bumiputera yang dihormati kerana PTS benar-benar hidup dengan menerbitkan buku berkualiti untuk pasaran terbuka dan tidak menggunakan kaitan politik sama sekali.


Kita berdukacita dengan pergolakan yang berlaku selepas Dato' Ng Tieh Chuan meletakkan jawatan yang dipegangnya selama berbelas tahun. Beliau seorang yang profesional dalam gaya pengurusannya dan pandangan beliau dihormati oleh semua pihak.


Puan Zainora adalah setiausaha yang profesional dan cekap menguruskan tugas-tugasnya dalam MABOPA dan disegani oleh anggota. Kehilangan Puan Zainora adalah ibarat MABOPA sudah jatuh ditimpa tangga.


Kita rasa Puan Zainora mungkin meletakkan jawatan disebabkan beliau mempunyai rancangan peribadi yang menyebabkan beliau tidak boleh lagi memegang jawatan dalam MABOPA kerana setiap anggota MABOPA mestilah wakil rasmi syarikat anggota.


Ini menyebabkan kita bertanya-tanya adakah Puan Zainora akan memulakan hidup baru di luar dunia korporat?


.


 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(0) Diskusi Kuliah | Permalink

Iklan!  Iklan!

Dicari: Lulusan universiti Indonesia

PTS mencari editor freelance yang pernah bersekolah di mana-mana universiti Indonesia.

Hubungi kami segera!

.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(1) Diskusi Kuliah | Permalink

Kos Sosial Menjadi Penerbit

Adakah saudara seorang pengarang terkenal dan sedang berfikir-fikir hendak menerbitkan karya saudara sendiri?



Dalam hidup ini, menjadi apa sekalipun ada kosnya. Tidak menjadi apa-apa pun ada kosnya, malah lebih besar kosnya. Oleh itu, kita pilihlah kos apa yang kita sanggup tanggung dan kos apa yang kita tidak sanggup tanggung.



Jika saudara terus menghantar karya saudara kepada penerbit, ada kosnya, yakni saudara membantu orang lain membuat keuntungan dengan memperdagangkan karya-karya saudara. Ertinya saudara terpaksa berkongsi keuntungan, dan saudara tidak dapat mengaut semua keuntungan itu untuk diri sendiri.



Jika saudara terbitkan sendiri, saudara lebih banyak buat duit sebab saudara mendapat royalti dan saudara juga mendapat margin keuntungan antara kos pengeluaran dan harga jualan.



Tetapi ingat, jika saudara terbitkan sendiri buku-buku saudara itu, ada kosnya. Salah satu kos itu adalah 'kos sosial'.



Kos sosial adalah kerugian yang tidak melibatkan ringgit dan sen. Jadi, daripada segi bisnes saudara mungkin lebih untung dengan menerbitkan sendiri buku-buku saudara, tetapi daripada segi sosial saudara rugi.



Jika saudara bukan orang yang ternama, menjadi penerbit dapat mencipta nama bagi diri saudara. Tetapi jika saudara adalah seorang yang sangat terkenal, dengan menjadi penerbit kepada buku-buku saudara sendiri, ia boleh menyebabkan saudara mengalami apa yang disebut 'kecederaan sosial'.



Kecederaan sosial melibatkan perkara-perkara seperti imej, status dan maruah saudara pada mata orang lain. Inilah salah satu fenomena yang sedang diperbualkan oleh komuniti industri buku sekarang.



Salah satu gosip yang sedang berpindah dari satu mulut ke mulut lain adalah bagaimana suami kepada salah seorang pengarang terkenal sekarang menjadi “pengutip hutang sahaja” bagi buku-buku isterinya.



Di sini, siapakah yang mengalami kecederaan sosial itu – si pengarang terkenal itu ataukah suaminya, ataupun mereka berdua?



Bagaimanakah caranya saudara dapat menerbitkan sendiri buku-buku saudara dengan tidak mecacatkan imej saudara sebagai pengarang terkenal, serta imej pasangan saudara?



Jadilah penerbit yang full-fledge.



Ambil kakitangan profesional bagi menjalankan tugas-tugas dalam syarikat penerbitan saudara itu. Jangan takut membayar gaji pekerja profesional. Jangan berjimat tidak kena pada tempatnya.



Sesetengah tugas, apabila saudara sendiri yang melaksanakannya, ia mencacatkan imej saudara, manakala sesetengah tugas akan menaikkan lagi imej saudara.



Kenal pasti kerja-kerja yang melibatkan kos sosial, dan ambil pegawai khas bagi menjalankan tugas-tugas itu. Jangan hantar suami ataupun isteri saudara menjadi pengutip hutang, ataupun menjadi drebar saudara ke sana sini membuat kerja-kerja yang mencederakan imej saudara sebagai pengarang terkenal.





 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(1) Diskusi Kuliah | Permalink

Wednesday, March 01, 2006

Buku Baru ataupun Buku Ulangcetak?

Entri ini membincangkan bisnes buku-buku umum, bukan novel cinta!



Jika saudara menjadi penerbit kecil, modal operasi saudara juga kecil. Lazimnya cetakan pertama saudara adalah antara 1500 hingga 3000 naskhah, bergantung kepada jenis buku. Apabila stok sudah habis, saudara akan ulangcetak buku itu dari waktu ke waktu.



Salah satu dilema yang saudara akan alami adalah membuat keputusan tentang judul mana yang harus dicetak dahulu – buku judul baru ataupun buku judul ulangcetak?



Jika saudara cetak judul baru, saudara belum pasti bagaimana sambutan pembeli kepada judul itu. Mungkin laku banyak, mungkin tidak. Mungkin untung banyak, mungkin rugi banyak.



Jika judul baru itu laku, buku itu laju keluar dari setor saudara. Dalam tempoh 6 bulan saudara dapat menjual semua 3000 naskhah yang dicetak. Aliran tunai saudara terjaga. Kakitangan bahagian editorial seronok sebab prestasi mereka naik, yakni buku yang mereka edit terbit.



Jika judul baru itu tidak laku, selepas 2 tahun saudara mungkin masih mempunyai 2000 naskhah tidak terjual dalam setor saudara. Apa juga judul, kalau selepas 2 tahun masih tersangkut dalam setor, ertinya buku itu tidak dapat dijual lagi.



Jika saudara ulangcetak judul yang pernah terbit, saudara tahu memang permintaan bagi buku itu masih ada sebab agen-agen dan kedai-kedai buku masih membuat pesanan. Kakitangan bahagian jualan seronok apabila saudara mengulangcetak judul itu disebabkan jumlah jualan mereka naik dan pelanggan mereka puas hati buku yang dipesan dapat dibekalkan.



Mengapakah ada kalanya penerbit tidak mengulang cetak buku yang sudah tidak ada dalam pasaran, walaupun permintaan masih ada?



Sebuah penerbit besar yang sudah berusia 37 tahun, cuma mengulang cetak judul-judul yang menerima pesanan dari kedai-kedai buku lebih daripada 400 unit. Jika kurang daripada itu, judul tersebut tidak diulangcetak. Mengapa?



Jumlah 400 itu adalah indikator populariti sesuatu judul buku. Judul-judul yang sudah habis dalam stok tetapi masih menerima pesanan lebih daripada 400 unit bermakna judul itu popular dan boleh diulangcetak sebanyak 2000 naskhah lagi dan semuanya dapat dijual dalam tempoh 2 tahun.



Jika pesanan kurang daripada 400, permintaan bagi judul itu masih ada, tetapi berisiko jumlah permintaan yang sebenar adalah kurang daripada 2000 naskhah. Jika saudara cetak juga judul itu, saudara tidak akan dapat menjual semua 2000 unit itu dan saudara tersangkut dengan masalah stok tidak laku. Dari sudut akaunting, stok yang tidak laku adalah ASET syarikat, oleh itu dikenakan cukai! Sudahlah buku tidak laku, saudara kena bayar cukai lagi!



Judul-judul ulangcetak yang popular sekalipun, ia bergerak keluar setor lebih perlahan, oleh itu dari sudut pusingan modal, buku-buku ulangcetak tidak berapa menguntungkan, malah berisiko. Kalau memang saudara tidak mempunyai judul baru yang hendak dicetak, bolehlah saudara mengulang cetak judul lama, daripada tidak ada langsung.



Bagi judul-judul baru, lazimnya 2000 unit dapat dihabiskan dalam tempoh 6 bulan hingga 1 tahun. Bagi judul ulangcetak, ia mungkin mengambil masa 3 tahun.



Jadi, jika di atas meja saudara ada senarai judul-judul yang hendak dihantar ke pencetak, yang manakah yang akan saudara hantar – judul baru ataupun judul ulangcetak?



Dengan modal operasi yang kecil, keputusan saudara memilih judul yang akan dihantar ke pencetak adalah keputusan yang kritikal.



Banyak penerbit kecil tutup kedai dalam tempoh 3 tahun selepas memulakan bisnes disebabkan stok yang tidak bergerak dalam setor. Stok itu mungkin stok judul baru yang tidak laku, ataupun stok ulangcetak yang terlebih cetak.





 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(0) Diskusi Kuliah | Permalink
Page 147 of 153 pages « First  <  145 146 147 148 149 >  Last »