Monday, July 10, 2006

Bagaimana Penerbit Menjaga Hak Moral Pengarang

Dengan izin, sebagai model amalan yang betul pada pihak editor, diperturunkan di sini kenyataan rasmi penerbit O'reilly, tentang prinsip menghormati hak moral pengarang:



The Grant of Rights


You grant us the exclusive right to print, publish, distribute, and sell copies of the book, and works derived from the book, in printed form and in electronic media such as CD-ROM, and to license others to do so, for the duration of the copyright in the book, in all languages, throughout the world. Your name will appear on the title page of the book as its author, but we'll obtain copyright for the book in our name. We may edit, add to, and delete from the book as we wish; however, we will submit all changes to you for approval, which you won't unreasonably withhold.




And we won't do anything without your knowledge and consent. We regard the relationship between editor and author as one of two people working together to create the best possible product. If the two of you can't agree, we may give the editor the final say because we know our editors are all reasonable people! But this doesn't mean that we'll run roughshod over your material and surprise you in print. Baca.





.


 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

(36) Diskusi Kuliah | Permalink

Saturday, July 08, 2006

Ranking Pembekal Buku Melayu

Berikut adalah ranking atau kedudukan pembekal buku-buku Melayu (di antara semua pembekal) kepada sebuah rangkaian kedai buku terkenal, berdasarkan nilai jualan buku masing-masing:Ranking:
Ke-7: Cresent News (pengedar buku umum)
Ke-11: Syarikat Fajar (pengedar novel cinta dan agama)
Ke-13: Ar-Risalah (pengedar buku agama tempatan dan Indonesia)
Ke-14: PTS (95% mengedar buku terbitan PTS sahaja)
Ke-36: Al-Ameen (mengedar buku terbitan Al-Ameen sahaja)
ke-37: Utusan (mengedar buku terbitan Utusan sahaja)
Ke-56: DAWAMA (mengedar buku DBP sahaja dengan produk Kamus Dewan, Kamus Pelajar dan Kamus Dwibahasa sebagai penyumbang utama.)Maklumat ini berguna kepada para penerbit yang hendak memilih pengedar, dan kepada para penulis yang hendak memilih penerbit. Bagi penulis, logo daun lontar itu bunyinya hebat, tetapi buku saudara mungkin tidak ada dikedai.
.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(13) Diskusi Kuliah | Permalink

Hero Lelaki untuk Perempuan

Teori sastera konvensional tidak menyatakan apakah watak utama dalam cerita itu sebaiknya lelaki ataupun perempuan bagi menciptakan sebuah kisah yang indah. Tanpa panduan ini kita melihat kecenderungan pengarang-pengarang lelaki memilih watak utama lelaki manakala pengarang-pengarang perempuan cenderung memilih watak utama perempuan.



Dalam teori sastera Islami aliran surah Yusuf, watak utama sebaiknya adalah lelaki kerana watak utama dalam kisah Nabi Yusuf adalah seorang lelaki, iaitu Nabi Yusuf, manakala watak utama kedua barulah perempuan, iaitu Zulaikha.



Prinsip ini adalah menyeluruh, maksudnya bagi menghasilkan cerita-cerita untuk pembaca perempuan sekalipun, sebaiknya lelaki dipilih sebagai watak utama.



Kajian pasaran menunjukkan apabila watak utama sesuatu cerita itu perempuan, karya itu dibaca eksklusif oleh perempuan. Sebagai contoh cerita-cerita yang satu kategori dengan Cinderella dan Sleeping Beauty dibaca oleh kanak-kanak perempuan.



Ini berbeza dengan cerita-cerita di mana heronya adalah lelaki. Ia dibaca baik oleh lelaki mahupun perempuan, sebagaimana halnya dengan Harry Potter, dan dengan demikian pasaran bagi cerita-cerita ber-hero-kan lelaki adalah lebih besar daripada pasaran cerita-cerita yang ber-hero-kan perempuan.



(Nota: Bagi mentee-mentee perempuan yang mengikuti program mentoring SifuPTS yang sedang menulis karya jibunsyi, adalah digalakkan saudara menukar nama watak utama saudara menjadi nama lelaki.)




 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(11) Diskusi Kuliah | Permalink

Berpindah Genre: Isu Nama

Apakah saudara sedang merancang berpindah genre?

Yang manakah yang lebih baik bagi kejayaan genre baru saudara itu nanti, apakah saudara akan menggunakan nama saudara sekarang, ataupun menggunakan nama lain?

John Grisham adalah nama paling besar dalam genre thriller undang-undang. Baru-baru ini beliau menghasilkan karya thriller dunia spy.

Buku thriller spynya gagal teruk!

Ibrah dari pengalaman John Grisham: Tukar nama saudara apabila berpindah genre.


.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(5) Diskusi Kuliah | Permalink

Friday, July 07, 2006

Buku Indonesia

Bagi saudara yang hendak menguasai Bahasa Melayu Tinggi dengan lebih baik, koleksi terbaik buku-buku Indonesia dapat dibeli di Tingkat 1, WISMA YAKIN (banyak buku agama), di Kompleks WILAYAH (agama, sastera dan budaya) dan di MUTIARA ILMU, (sastera, agama, falsafah dan budaya) No 21G, Jalan 65C, Off Jalan Pahang Barat, ketiga-tiganya di KL.

.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(2) Diskusi Kuliah | Permalink

Lelaki Baca Apa?

Lelaki tidak membaca novel sebab membaca novel adalah hobi perempuan. Jeneral Robert E. Lee pernah mengatakan, membaca novel menumpulkan otak!

Baca seterusnya dalam komen.


.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(13) Diskusi Kuliah | Permalink

Menuliskan Kisah Cinta: Prinsip Surah Yusuf

Di seluruh dunia, industri penerbitan novel-novel cinta menjadi bahagian besar industri perbukuan, dengan golongan perempuan muda menjadi konsumer utamanya. Di Malaysia sendiri, buku-buku Melayu yang paling besar jualannya adalah kategori novel cinta. Nilai jualan novel-novel cinta terbitan Alaf21 sahaja adalah antara RM15 – 17 juta setahun.


Teori sastera konvensional tidak mencadangkan bahan-bahan cinta yang bagaimana yang dapat menghasilkan sebuah kisah cinta yang indah, dan ini memberikan kebebasan mutlak kepada para pengarang novel cinta aliran konvensional memilih semua jenis tingkah laku bercinta sebagai bahan dalam karya mereka.


Dalam sejarah perkembangan sastera Inggeris, barangkali novel cinta yang paling terkenal adalah 'Lady Chatterly's Lover' (Kekasih Puan Sri Chatterly) oleh DH Lawrence. Novel ini mencetuskan polemik besar tentang apa yang dianggap karya sastera dan apa yang dianggap karya pornografi, sehingga polemik itu berakhir di mahkamah tetapi novel itu menang mempertahankan dirinya sebagai karya sastera.


Teori sastera Islami aliran Surah Yusuf tidak menolak 'cinta' itu sendiri sebagai bahan penghasilan novel cinta. Ini berdasarkan analisis yang menunjukkan sub-plot paling penting dan paling indah dalam kisah Nabi Yusuf adalah kisah bagaimana isteri al-Aziz jatuh cinta kepada Nabi Yusuf. Sub-plot ini diberi jumlah ayat yang paling banyak iaitu 21 ayat, dibandingkan dengan 4 subplot lain yang masing-masing kurang daripada itu.


Berdasarkan ayat-ayat dalam Surah Yusuf yang menerangkan kisah cinta Zulaikha terhadap Nabi Yusuf, maka kita dapat menyimpulkan bahawa teori sastera Islami aliran Surah Yusuf membezakan antara 'kisah cinta' dengan 'lukisan tingkah laku bercinta-cintaan'.


Teori sastera Islami aliran surah Yusuf tidak menolak cinta sebagai tema dalam karya, sebaliknya ia menolak perbuatan-perbuatan yang ada kait-mengaitnya dengan tingkah laku bercinta-cintaan yang dipaparkan secara eksplisit dalam karya, di mana penulis memasukkan babak-babak dua orang yang bukan muhrim melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak diizinkan oleh syariat.


Contoh tingkah laku bercinta-cintaan yang ditolak oleh teori sastera Islami aliran surah Yusuf adalah perbuatan lelaki dan perempuan bukan muhrim:

a. Dating di tempat awam.

b. Duduk dan berbual-bual di tangga kolej.

c. Bergurau senda dan memadu kasih menggunakan telefon ataupun SMS dan MMS.


Sebagai rujukan, berikut adalah ayat-ayat yang berkaitan dengan kisah cinta Yusuf-Zulaikha:


Dan (setelah Yusuf dijual di negeri Mesir), berkatalah orang yang membeli Yusuf kepada isterinya, “Berilah dia layanan yang sebaik-baiknya, semoga dia berguna kepada kita, ataupun kita jadikan dia anak.” Dan demikianlah caranya kami menetapkan kedudukan Yusuf di bumi (Mesir untuk dihormati dan disayangi), dan untuk kami mengajarnya sebahagian daripada ilmu takbir mimpi. Dan Allah maha kuasa melakukan segala perkara yang telah ditetapkannya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.


Dan ketika Yusuf sampai ke peringkat umurnya yang sempurna kekuatannya, kami beri kepadanya kebijaksanaan serta ilmu pengetahuan, dan demikianlah kami membalas orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.


Dan perempuan yang Yusuf tinggal di rumahnya, bersungguh-sungguh memujuk Yusuf berkehendakkan dirinya, dan perempuan itu menutup pintu-pintu serta berkata, “Marilah ke mari, aku bersedia untukmu.” Yusuf menjawab, “Aku berlindung kepada Allah (daripada perbuatan yang keji itu), sesungguhnya Tuhanku telah memeliharaku dengan sebaik-baiknya, sesungguhnya orang-orang yang zalim tidak akan berjaya.”


Dan sesungguhnya perempuan itu telah berkeinginan sangat kepadanya, dan Yusuf pula (mungkin timbul) keinginannya kepada perempuan itu kalaulah dia tidak menyedari kenyataan Tuhannya (tentang kejinya perbuatan zina itu). Demikianlah (takdir Kami) bagi menjauhkan Yusuf daripada perkara-perkara yang tidak baik dan perbuatan-perbuatan yang keji, kerana sesungguhnya dia daripada hamba-hamba kami yang dibersihkan daripada segala dosa.


Dan mereka berdua berkejaran ke pintu, serta perempuan itu mengoyakkan baju Yusuf dari belakang, lalu terserempaklah kedua-duanya dengan suami perempuan itu di muka pintu. Tiba-tiba perempuan itu berkata (kepada suaminya), “Tidak ada balasan bagi orang yang mahu membuat jahat terhadap isterimu melainkan dipenjarakan dia ataupun dikenakan azab yang menyiksanya.”


Yusuf pula berkata, “Dialah yang memujukku berkehendakkan diriku.” (Suaminya tercengang mendengarnya) dan seorang dari keluarga perempuan itu (yang ada bersama-sama) tampil memberi pendapatnya dengan berkata, “Jika baju Yusuf koyak di depan maka benarlah tuduhan perempuan itu, dan menjadilah Yusuf dari orang-orang yang dusta.


“Dan jika bajunya koyak di belakang, maka dustalah perempuan itu, dan Yusuf adalah daripada orang-orang yang benar.”


Setelah suaminya melihat baju Yusuf koyak di belakang, berkatalah dia, “Sesungguhnya ini adalah tipu daya kamu orang-orang perempuan, sesungguhnya tipu daya kamu amatlah besar pengaruhnya.”


“Wahai Yusuf, lupakanlah hal ini. Dan engkau (wahai Zulaikha), mintalah ampun bagi dosamu, sesungguhnya engkau adalah daripada orang-orang yang bersalah.”


Dan (sesudah itu) perempuan-perempuan di bandar Mesir (mencaci hal 11Zulaikha dengan) berkata, “Isteri al-Aziz itu memujuk hambanya (Yusuf) berkehendakkan dirinya, sesungguhnya cintanya (kepada Yusuf) itu sudahlah meresap ke dalam lipatan hatinya, sesungguhnya kami memandangnya berada dalam kesesatan yang nyata.”


Maka apabila dia (Zulaikha) mendengar cacian mereka, dia pun mengundang mereka dan menyediakan jamuan untuk mereka, serta memberikan kepada tiap-tiap orang antara mereka itu sebilah pisau. Dan pada ketika itu berkatalah dia (kepada Yusuf), “Keluarlah di hadapan mereka.” Maka tatkala mereka melihatnya, mereka tercengang melihat paras kecantikannya, dan mereka dengan tidak sedar melukakan tangan mereka sambil berkata, “Jauhnya Allah dari kekurangan! Ini bukanlah manusia, ini tidak lain, melainkan malaikat yang mulia!”


(Zulaikha) berkata, “inilah orangnya yang kamu tempelak aku mengenainya! Sebenarnya aku telah memujuknya berkehendakkan dirinya tetapi dia menolak dan berpegang teguh pada kesuciannya, dan demi sesungguhnya kalau dia tidak mahu melakukan apa yang aku suruh tentulah dia akan dipenjarakan, dan akan menjadi dari orang-orang yang hina.”


Yusuf (merayu ke hadrat Allah taala dengan) berkata, “Wahai Tuhanku! Aku lebih suka kepada penjara daripada apa yang perempuan-perempuan itu ajak aku kepadanya. Dan jika engkau tidak menjauhkan daripadaku tipu daya mereka, mungkin aku akan cenderung kepada mereka, dan aku menjadi dari orang-orang yang tidak mengamalkan ilmunya.”


Maka Tuhannya memperkenankan doanya, lalu dijauhkan daripadanya tipu daya mereka, sesungguhnya Allah jualah yang maha mendengar, lagi maha mengetahui.”


Kemudian timbul fikiran bagi suami perempuan itu, serta orang-orangnya hendak memenjarakan Yusuf sesudah mereka nampak tanda-tanda (yang menghendaki Yusuf dijauhkan) hingga ke suatu masa.


Dan (apabila mendengar taabir itu) berkatalah Raja Mesir, “Bawalah dia kepadaku!” Maka tatkala utusan raja datang kepada Yusuf (menjemputnya menghadap raja), Yusuf berkata kepadanya, “Kembalilah kepada tuanmu, kemudian bertanyalah kepadanya: Apa halnya perempuan-perempuan yang melukakan tangan mereka? Sesungguhnya Tuhanku maha mengetahui akan tipu daya mereka.”


(Setelah perempuan-perempuan itu dipanggil), raja bertanya kepada mereka, “Apa halnya kamu, semasa kamu memujuk Yusuf mengenai dirinya?” Mereka menjawab, “Jauhnya Allah daripada segala cacat cela, kami tidak mengetahui sesuatu kejahatan terhadap Yusuf.” Isteri al-Aziz pun berkata, “Sekarang ternyatalah kebenaran (yang selama ini tersembunyi), akulah yang memujuk Yusuf berkehendakkan dirinya (tetapi dia telah menolak), dan sesungguhnya adalah dia daripada orang-orang yang benar.”


“(Pengakuanku) yang demikian, supaya dia mengetahui, bahawa aku tidak mengkhianatinya semasa dia tidak hadir (bersama di sini), dan bahawa Allah tidak menjayakan tipu daya orang-orang yang khianat.”


“Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku, sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh tuhanku (maka terselamatlah dia daripada hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku maha pengampun, lagi maha mengasihani.”


Dan (setelah mendengar pengakuan perempuan-perempuan itu), raja berkata, “Bawalah Yusuf kepadaku, aku hendak menjadikan dia orang yang khas untuk aku bermesyuarat dengannya. Setelah (Yusuf dibawa menghadap, dan raja) berkata-kata dengannya, (serta mengetahui kebijaksanaannya) berkatalah raja kepadanya, “Sesungguhnya engkau pada hari ini (wahai Yusuf), seorang yang berpangkat tinggi, lagi dipercayai di kalangan kami.”


Islam menggalakkan penganutnya berkahwin, bukan bercinta. Fungsi novel cinta Islami adalah mengasuh remaja Islam mempersiapkan dirinya bagi alam perkahwinan di mana gadis-gadis diasuh menjadi isteri-istreri solehah manakala para prianya diasuh menjadi suami-suami soleh.



.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(0) Diskusi Kuliah | Permalink

Thursday, July 06, 2006

Fakta dalam Sastera: Prinsip Surah Yusuf

Teori sastera konvensional tidak mencadangkan apakah bentuk dan jenis bahan-bahan cerita yang dapat menghasilkan kisah-kisah yang indah, dan ini mendorong para pengarang aliran sastera konvensional membezakan antara apa yang disebut novel bertaraf sastera fiksyen, novel popular, novel sejarah, biografi dan lain-lain kategori, dengan sastera fiksyen diberikan tempat paling atas.


Dari sudut pandang dan amalan teori sastera konvensional, salah satu ukuran kehebatan seseorang pengarang adalah daya imaginasinya. Semakin seseorang itu dapat menciptakan bahan-bahan cerita yang bersifat fiksyen murni, maka semakin tinggi penilaian yang diberikan kepada bakat seni dan karya seninya.


Maka dalam teori sastera konvensional, novel yang diktiraf sebagai novel sastera adalah karya yang bahan-bahan utama ceritanya adalah hasil ciptaan imaginasi pengarang, sebagai contoh dalam novel SALINA, watak Salina dan watak-watak lain seperti Helmi, Abdul Fakar dan Karupayah ataupun Kampung Kambing adalah ciptaan pengarang. Demikian juga dalam RANJAU SEPANJANG JALAN, watak-watak Lahuma dan Jeha adalah ciptaan imaginasi pengarang.


Dalam teori sastera konvensional, fakta bukan seni dan seni bukan fakta. Seni yang bernilai sastera adalah fiksyen ciptaan pengarang berdasarkan persepsi pengarang ke atas fakta, di mana persepsi-persepsi itu ditampilkan dalam karya dalam bentuk-bentuk simbolik. Jadi watak Salina dan Kampung Kambing bukan fakta tetapi adalah simbol-simbol fakta yang mewakili lanskap sosiologi masyarakat Melayu Singapura pada zaman Perang Dunia Kedua.


Justeru, dalam teori sastera konvensional, novel-novel karya John Grisham dan Tom Clancy tidak diterima sebagai sastera murni, melainkan sebagai sastera popular sahaja disebabkan kedua-dua pengarang itu mencipta fiksyen-fiksyen yang fakta-fakta teknikalnya adalah saintifik dan betul.


Di sini teori sastera Islami aliran surah Yusuf berbeda pandangan dengan teori sastera konvensional. Kisah Nabi Yusuf adalah kisah benar. Maka dari sudut teori sastera Islami, fakta adalah sumber dan ciri keindahan dan kedudukan fakta dalam karya sastera adalah lebih tinggi daripada daya imaginasi murni. Justeru, karya yang lebih tinggi nilai keindahannya adalah karya yang mengandungi lebih banyak fakta.



.

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(0) Diskusi Kuliah | Permalink

Monday, July 03, 2006

Tempoh Cerita: Prinsip Surah Yusuf

Teori sastera konvensional tidak mencadangkan tempoh waktu perjalanan cerita yang dianggap dapat menghasilkan kisah yang indah.


Dalam teori konvensional, seluruh karya mungkin menceritakan kisah yang berlaku dalam tempoh 1 hari, ataupun 1 minggu, ataupun 1 tahun ataupun selama 100 tahun. Ini berbeza dengan teori sastera Islami aliran surah Yusuf.


Berdasarkan kisah Nabi Yusuf yang diceritakan semenjak beliau kecil sehingga beliau dewasa dan dilantik menjadi wazir kepada Raja Mesir, justeru menurut teori sastera Islami, sesuatu kisah itu akan menjadi indah apabila tempoh waktu perjalanan itu mengambil masa yang panjang.


Dalam surah Yusuf, plot utama adalah perjalanan hidup Nabi Yusuf. Tetapi ada disebutkan nama ayah, datuk dan moyang Nabi Yusuf, iaitu Nabi Yaakub, Nabi Ishak dan Nabi Ibrahim (ayat 6).


Ini memberi petunjuk kepada karyawan bahawa kisah yang indah dapat dicipta dengan memperpanjangkan tempoh cerita sehingga 4 generasi.



 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

(0) Diskusi Kuliah | Permalink
Page 2 of 2 pages  <  1 2