Thursday, March 08, 2012

Tip Survival Bisnes Penerbitan: Buku adalah Produk yang Mudah Di-generik-kan

Salah satu ciri buku sebagai produk konsumer adalah sifat buku yang mudah di-generik-kan. Bagi menerangkan apa yang dimaksudkan dengan istilah 'produk generik' dapat dilihat contoh dalam bidang ubat-ubatan.

Sewaktu sesuatu ubat baru itu diperkenalkan, harganya sangat mahal, namun orang tetap membelinya kerana mereka perlukan ubat itu dan tidak ada alternatif lain.

Tetapi, tidak lama kemudian, akan ada ubat-ubat yang serupa tetapi harganya sangat murah. Ini kerana syarikat pengeluar ubat yang lain sudah berjaya mendapatkan ramuan ubat original itu, lalu mereka pun dapat menghasilkan ubat yang serupa dengan kos pengeluaran yang rendah. Ubat-ubat 'tiruan' itu disebut sebagai ubat generik.

Buku-buku pun begitu juga. Apabila ada penerbit yang menghasilkan buku dengan konsep baru, tidak lama kemudian akan banyak buku-buku dengan konsep yang serupa berada di pasaran.

Fenomena ini adalah natural dalam dunia bisnes. Ia berlaku bagi semua produk konsumer.

Proses menghasilkan buku-buku generik adalah proses yang mudah, cepat dan murah. Sebenarnya penerbit boleh hidup dengan menerbitkan buku-buku generik sahaja...

 

-------------------------------------------
Nota Kuliah:

Puan Ainon Mohd.'s avatar

Puan Ainon Mohd
Presiden,
Universiti Terbuka PTS
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hakcipta Terpelihara Universiti Terbuka PTS 2006

Dalam Kategori/Fakulti :
(0) Diskusi Kuliah | Permalink
Next entry: Tip Survival Bisnes Penerbitan: Membuka Kategori Baru Previous entry: Tip Survival Bisnes Penerbitan: Berapa Tinggi Kadar Royalti Patut Ditawarkan

Post a comment

Commenting is not available in this weblog entry.